Sisältöjohtajalta: Missä kuplassa sinä elät?

Sisältöjohtajalta: Missä kuplassa sinä elät?

Op-Pohjolan pääjohtaja Reijo Karhinen puhui viikolla mediapäivillä isoista asioista. Pian eläköityvän Karhisen kaudella finanssitalo on muuttunut pikkuhiljaa kuluttajien tavarataloksi, josta saa rahan ja vakuutusten lisäksi polven tekonivelen ja auton. Tulevaisuudessa varmaan paljon muutakin.

Karhinen puhui myös omasta muutoksestaan, joka lähti marraskuussa 2014 Slush-tapahtumasta. Karhisen mukaan hän huomasi, että nuoret tulevat ottamaan Suomen haltuun ja muuttamaan sen tavalla, joka ei pääjohtajan toimistoon ollut aiemmin avautunut.

Karhinen oli kysynyt tapahtuman jälkeen itseltään, miten hänen pitää muuttua. Johtopäätös oli vikkelä – on mentävä mukaan sosiaaliseen mediaan.
Tasan kolme vuotta myöhemmin Karhinen touhuaa aktiivisesti mikroblogipalvelu Twitterissä. Hänellä on yli 12 000 seuraajaa. Osittain Karhisen Twitter-ilmiötä selittää oman firman sisäinen kannattajakunta, mutta siltikin pääjohtajan somettuminen on hatun noston arvoinen. (Karhisen Twitter-tili: twitter.com/reijokarhinen)

Someen ei ole kaikkien pakko mennä. Sen sijaan monen eri alan ammattilaisen ja yrityksen on sinne mentävä, koska siellä ne yleisöt ovat. Tämän päivän maailmassa verkostoitumisen tarve on vahvempi kuin koskaan, eikä niitä verkostoja saa riittävän monipuolisiksi huoltoaseman kuppilassa.


Toinen Karhisen puheessa ajatuksia herättänyt kohta koskee itsensä kyseenalaistamista. Karhinen päätti mennä uusille urille eläkeikänsä kynnyksellä. Muuttuva maailma haastaa meidät kysymään itseltämme perustavaa laatua olevia kysymyksiä.

Someen ei ole kaikkien pakko mennä. Sen sijaan monen eri alan ammattilaisen ja yrityksen on sinne mentävä, koska siellä ne yleisöt ovat.

On paljon helpompaa puhua nuorten asioista, jos on tutustunut kunnolla nuorten maailmaan. On paljon turvallisempaa johtaa muita kohti uutta, kun on itsekin mennyt tuntemattomaan. Omalla kohdallani someen meno sujui muuten hyvinkin kivuliaasti. Paljon siellä on sittemmin oppinut.

Mediassa työskenteleville muutoksen hahmottaminen on tämän päivän ammattitaidon tärkeimpiä kohtia. ”Jos et tunne yleisösi tarpeita, kävele ulos tuosta ovesta”, lukee amerikkalaisen laatulehden Washington Postin toimituksen huoneentaulussa.

On olennaista tuntea, on vaarallista luulla tuntevansa.
Mediapäivillä sanailtiin myös siitä, mihin suuntaan sisällöntekijöiden pitäisi suunnistaa. Kukkuloilleko heiluttamaan lippua ja näyttämään suuntaa kansakunnalle? Vai yleisön pariin kyselemään, millaisia sisältöjä haluat lukea?
Media ei voi vieraantua yleisöstään. Sen on haluttava ja osattava keskustella asiakkaidensa kanssa. Yksi kanava siihen on some. Siellä media-ammattilaiset ovat keskellä yleisöään.


Tosin somessakin piilee sama vaara kuin kuppiloiden vakioringeissä. Jos rakennat kuplasi itsesi kaltaisten ihmisten kanssa, maailmankuvasi supistuu. Voit hätäpäissäsi erehtyä luulemaan, että kaikki sanomalehden lukijat ovat samanlaisia kuin itse olet.

Kirjoittaja on Kaakon Viestinnän sisältöjohtaja.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.