Lukijalta: RR-hankkeen kokoa pienennettävä välittömästi — ”Ratkaisuehdotukseni on, että olemassa olevalle louhekentälle asetetaan myyntiin teollisuustontteja”, kirjoittaa Janne Sutela mielipidekirjoituksessaan

Katja Juurikko

Janne Sutela ehdottaa lukijakirjeessään, että RR-kentälle lohkotaan teollisuustontteja.
Janne Sutela ehdottaa lukijakirjeessään, että RR-kentälle lohkotaan teollisuustontteja.

Kehitysyhtiö Kinnon johtoporras on yllätetty housut kintuissa toistuvasti. Eräiden poliitikkojen yritykset tukea Kinnon linjaa vaikuttavat surkeilta virityksiltä. Kouvolan virkamiehistä ei ole vieläkään riittäviin siivoustalkoisiin kertarytinällä.

Esimerkkinä otan paikallispoliitikko Janne Wallin viimeaikaiset puheet. Hän kertoo uskovansa RR-hankkeeseen. Joulupukkiin saa ja kannattaakin näinä aikoina uskoa, joskin Wall sivuuttaa faktat.

Ymmärtävätkö päättäjät vieläkään, että RR-terminaalin ykkösvaihe on suunniteltu puolet suuremmaksi kuin Saksan suurimpiin kuuluva 22—24 hehtaarin Duisburg? Duisburgin ja Kiinan välillä kulkee viikoittain 35—40 konttijunaa. Rotterdamin Euromax-jättiterminaali on kooltaan 84 hehtaaria, ja siellä käsitellään vuodessa kolme miljoonaa konttia. Vertailuaineistonkin perusteella Kouvolan ainoa vaihtoehto on hankekoon merkittävä pienentäminen — välittömästi.

Kehitysjohtaja Petteri Portaankorva julisti jo vuoden 2017 lopun moottoriratapalaverissa ilosanomaa, että kohta on Keski-Eurooppa niin tukossa, että kontteja alkaa virrata Suomen kautta kiertotietä. Samaa kiertotiemantraa julisti Kinnon Martti Husu vielä menneenä syksynä Ylen paikallisuutisille.

Kouvolan korkeimpaan virkamiehistöön nuo puheet taisivat upota kuin kuuma veitsi voihin. Ei sodassakaan kenraalisto voi ulkoistaa substanssiosaamista muualle, kuten Marita Toikka taisi tehdä virkavastuunsa alkumetreillä RR-hankkeen osalta. Kouvolan EU-tukihakemuksessa sanotaan selvästi, että RR-hankkeen volyymit perustuvat Kouvolan ja Kiinan väliseen liikenteeseen.

Ratkaisuehdotukseni on, että RR-kentän länsipäätyyn, keskiosaan ja itäpäätyyn asetetaan välittömästi myyntiin olemassa olevalle louhekentälle ja kovalle mäntykankaalle teollisuustontteja 17—19 hehtaarin verran — siitäkin huolimatta, että EU-tuen määrä voisi osittain pienentyä.

Jos tonttikauppa kävisi ehdotukseni mukaisesti jo ykkösalueella, niin EU-tuen osittainen palauttaminen olisi mahdollisesti sen väärti. Ehdotukseni mukaiset tontit olisivat lähestulkoon samantien myyntikelpoisia — toisin kuin virkamiesten jäykät tonttitoimet, joiden perusteella tontit olisivat luovutuskelpoisia vasta 2022.

Sain viime viikolla Keski-Euroopasta viestin, että Kouvolan RR-hanke on kokonsa puolesta sekä volyymiarvionsa puolesta suuri kupla. Viestissä kirjoitettiin, että Kouvolan kautta ei tule ikipäivänä kulkemaan rahtia Portaankorvan ja Husun esittämän oletuksen mukaisesti. Lopuksi todettiin, että kyseisessä maassa joka ikinen osittain tai kokonaan julkisella rahoituksella toteutettu RR-hanke on mennyt totaalisesti mönkään.

Kaiken tämän faktan perusteella on kerrassaan surkeaa seurattavaa kaupungin laimeat Kinno-säästöt.

Janne Sutela, Mäntsälä

Luetuimmat