Lukijalta: Ensimmäiseksi tulisi vastata kysymykseen, miksi Kinno on ylipäätään olemassa

Konsernijaos naulaa Kinno-tuen (KS 9.2.2020). Mistä Kouvola maksaa vuonna 2020 Kouvola Innovation oy:lle 2 985 000 euroa? Mitä Kouvola saa kyseisellä tuella?

Mitä palveluja Kinno tuottaa kaupungille? Kuinka monta asiakaskäyntiä paikallisiin yrityksiin tehtiin 2019? Olisiko kaupungin edullisempaa ostaa kilpailutuksella tarvittavat palvelut kuin yllä pitää lähes 40 henkilön suojatyöpaikkaa?

Kinno on osakeyhtiö, jonka tulisi toimia tuloksellisesti ja kannattavasti. Ja kun se vielä kaiken lisäksi on Kouvolan kaupungin elinkeinoyhtiö, sen toiminnan tulisi olla esimerkkinä paikallisille yrityksille ja yrittäjille. Mutta nyt näin ei ole. Vuosina 2017–2018 Kinnon liikevaihto oli 4,6 ja 4,1 miljoonaa euroa. 2017 tulos oli tuhat euroa ja 2018 tulos olikin sitten 9 000 euroa miinuksella!

Yrityksen merkityksellisyys syntyy kolmesta osasta, joiden kokonaisuutta kutsutaan kultaiseksi ympyräksi (Simon Sinek, yrityskonsultti). Mitä, miten ja miksi?

Niin yksilöiden kuin organisaatioiden menestymisen taustalla on kyky tunnistaa merkityksellisyys. Poikkeuksellinen menestys on nimittäin sidoksissa kykyyn tunnistaa ja viestiä toimintansa merkityksellisyyttä eli toimintansa syvällisintä syytä olla olemassa. Ensimmäiseksi tulisi siis vastata kysymykseen, miksi Kinno on ylipäätään olemassa.

Kunnalliset elinkeinoyhtiöt kriisissä? -artikkelissa Jari Kattainen kirjoittaa: ”Tutkimusten mukaan kunnallisten elinkeinoyhtiöiden toiminnan vaikutus on vähäistä. Mistä tämä johtuu? Yksi syy on elinkeinoyhtiöiden osalta se, että niihin ei kohdistu sisäistä eikä ulkoista painetta kehittää omaa toimintaansa. Sisäiset hallitukset tai vastaavat kokoonpanot koostuvat poliitikoista ja elinkeinotoiminnan ymmärtäminen on heille haasteellista. Ulkoinen paine puuttuu, koska palvelut ovat pääsääntöisesti ilmaisia ja rahoitetaan kunnan budjetista ilman kilpailua.”

Näin on myös meillä Kouvolassa!

”Nyt olisi korkea aika omistajien reagoida. Omistajien on vaadittava tuloksien julkistamista selitysten sijaan. Elinkeinoyhtiöiden olisi muutettava toimintaansa asiakkaan ongelman ratkaisusta asiakkaan ongelman tunnistamiseen ja löytää siihen yksityinen yritys ratkaisemaan ongelman", toteaa Jari Kattainen.

Kari Kylliäinen, Kouvola

Uusimmat uutiset