Lukijalta: Itärata on tärkeä koko Itä-Suomen hanke

Raimo Kinnunen kirjoitti (KS 22.10.), että mainitsen 14.10. julkaistussa kirjoituksessani vain Kouvolan ja Kotkan välisen rataosuuden ja sen kehittämisen, enkä ollenkaan rataosuuden Kouvola—Porvoo-välin oikaisutarvetta ja itäradan edistämistä.

Tämä johtuu siitä, että halusin kirjoittaa hankkeista, jotka voitaisiin toteuttaa lyhyellä aikavälillä, kuten kirjoituksessa mainitsinkin. Akselipainon korotus Kouvolan ja Kotkan välillä, Kotolahden ratapihan laajennus ja valtatie 15:n kuntoon saattaminen ovat hankkeita, joita voitaisiin alkaa toteuttaa seuraavien neljän vuoden sisällä. Ne ovat nopean aikataulun hankkeita, joiden toteuttamisella on suuri merkitys Kymenlaakson liikenteen toimivuudelle sekä koko Suomen kilpailukyvylle.

Itärata on taas suuri pitkän aikavälin hanke, kuten Turun ja Tampereen tunnin juna -hankkeet, joiden valmistuminen ei toteudu käden käänteessä. Kirjoituksessani mainitsemani hankkeet eivät ole itäradan kanssa kilpailevia hankkeita, niiden ollessa mittaluokaltaan pienempiä.

Rahoituksen saaminen tällaisille suurille itäradan kaltaisille hankkeille on vaativampaa ja enemmän aikaa vievää kuin pienemmille hankkeille. Esimerkiksi Turun tunnin junan arvioidaan valmistuvan 2020-luvun lopussa, jos sen rakentamisesta tehdään päätös 2019 hallitusneuvotteluissa. Suunnitteluraha Turun tunnin junalle on jo myönnetty. Itärataa ajetaan eteenpäin yhdessä muiden maakuntien ja koko Itä-Suomen voimin, eikä sen edistämistä ole unohdettu.

Markku Pakkanen,
kansanedustaja (kesk.), Kouvola