Lukijalta: Kouvolan johto vastaa Joona Mieloselle: Itärata parantaa parhaiten Itä-Suomen saavutettavuutta

Joona Mielonen Kouvolan Sanomien kirjoituksessaan (27.8.) antaa ymmärtää, että rantaratayhteys nopeuttaa myös Joensuun ja Mikkelin yhteyksiä Helsingin suuntaan ja palvelee samalla tavalla itäisen Suomen asukkaita kuin Kouvola-Porvoo -linjaus. Rantarata Kotkan kautta Luumäelle ei kuitenkaan paranna lainkaan Savon radan junayhteyksiä. Samalla rantaradan voidaan arvioida heikentävän Kouvolan junavuorotarjontaa.

Itärata on uusi raideyhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalta Porvoon kautta Kouvolaan, jonka toteutuminen edellyttää Lentoradan rakentamista pääkaupunkiseudulla. Itäradan vaikutusalueella, joka kattaa Itä-Suomen viisi maakuntaa sekä Kouvolan ja Porvoon kaupungit, asuu 0,9 miljoonaa ihmistä. Vaikutusalueen asukkaiden ja yritysten määrä on moninkertainen rantarataan verrattuna. Itärata tarjoaa selkeästi parhaimmat edellytykset kannattavalle kaukojunaliikenteelle verrattuna Lahti-Mikkeli ja rantarata-linjauksiin.

Savon ja Karjalan radan kysyntäpotentiaali ei vielä suuntaudu junaliikenteeseen sen hitauden takia.

Rakentamalla yksi lyhyempi uusi nopea Itärata (112 km) saavutetaan kaksi tärkeää päämäärää yhdellä kertaa. Savon ja Karjalan ratojen junayhteys Helsinkiin nopeutuu tuntuvasti. Lisäksi Kouvolan risteysasemalla päästään yhdellä junanvaihdolla nopeasti Pietariin ja Kotkaan tai edelleen Savon tai Karjalan radan suuntaan. Savon ja Karjalan radan kysyntäpotentiaali ei vielä suuntaudu junaliikenteeseen sen hitauden takia.

Junamatka Kuopiosta Helsinkiin (336 km) on nopeimmillaan noin neljä tuntia ja Joensuusta Helsinkiin (440 km) noin neljä tuntia ja vartin, kun Seinäjoelta Helsinkiin (360 km) pääsee parhaimmillaan reilussa kahdessa ja puolessa tunnissa. Tämä ajallinen ero itäisen Suomen saavutettavuudessa vaikuttaa merkittävästi alueen vetovoimaan sekä kehittymismahdollisuuksiin.

Aiempien selvitysten perusteella itäradalla Kouvolan ja Helsinki-Vantaan lentoaseman väliseen matkaan käytettäisiin alle 40 minuuttia ja Helsingin keskustakin olisi enää vajaan tunnin päässä Kouvolasta. Nopean Itäradan toteutuminen parantaa itäisen Suomen saavutettavuutta tuntuvasti.

Tällä hetkellä Suomessa on valmisteilla useita suuria rahoituksesta kilpailevia ratahankkeita. Jotta Itä-Suomen raideyhteyksien kehittäminen on kilpailukykyinen tuossa joukossa, ainoana vaihtoehtonamme on esittää itäisen Suomen saavutettavuutta parhaiten parantavan Itäradan toteuttamista.

Kehitysjohtaja Petteri Portaankorva, kaupunginjohtaja Marita Toikka, kaupunginvaltuuston puheenjohtajat Jouko Leppänen (kok.), Paula Werning (sd.), Topi Seppälä (kesk.) ja . Juha Huhtala (vihr.) sekä kaupunginhallituksen puheenjohtajat Harri Helminen (sd.), Jani Heikari (kok.) ja Jenny Hasu (kesk.)

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet