Lukijalta: Pelataanko Kymenlaakso jälleen ulos ratahankkeissa?

Kymenlaaksolaisilla päättäjillä, erityisesti seuraavan vaalikauden kansanedustajillamme, on nyt historiallinen näytön paikka: keskinäinen kinastelu ratalinjauksesta saattaa johtaa tilanteeseen, jossa sen paremmin Porvoo—Kotka kuin Porvoo—Kouvola-vaihtoehto eivät toteudu. Näinhän jo aikoinaan pääsi tapahtumaan, kun Kotkan tai Kouvolan sijasta rata vedettiin Lahteen. Sekä varmuuden vuoksi vielä nelikaistainen moottoritie viereen.

Uhkana on, että samanaikaisesti, kun täällä kinataan Kotkan ja Kouvolan kesken, mihin rata rakennettaisiin, päijäthämäläiset päättäjät kaivavat historian arkistoista vanhan suunnitelmansa Lahti—Heinola-ratalinjauksesta. Tämän vaihtoehdon toteutuminen olisi koko Kymenlaaksolle sekä suurelle osalle Itä-Suomea katastrofi, jonka ei saa antaa toteutua.

Eteläkymenlaaksolaisten päättäjien pitää nyt laittaa koko maakunnan ja Itä-Suomen etu pelkästään omaa paikallista etua ajavan näkemyksensä edelle. Koska Iitistä on tulossa osa Päijät-Hämettä, on kymenlaaksolaisilla oikeus saada tietää myös, mitä vaihtoehtoa kannattaisivat mahdolliset iittiläiset kansanedustajat. Tai mihin Länsi-Savosta valittavat edustajat haluavat radan.

Verrattuna eteläiseen linjaukseen, Porvoo—Kouvola-rata on sekä kustannuksiltaan että hyötynäkökohdiltaan ylivoimainen. Samanaikaisesti, kun kaikkien kymenlaaksolaisten tulee ajaa vain ja ainoastaan Porvoo—Kouvola-ratahanketta, on Kotka—Kouvola-rata ja valtatie 15 saatava nopeasti kuntoon.

Jarmo Lehtomäki, Inkeroinen

Hannu Vakkari, Myllykoski

Kommentoidut