Lukijalta: Liikenteen verotusta pohdittava tarkemmin – Polttoaineiden verotukseen perustuva järjestelmä ei ole paras mahdollinen etenkään harvaan asutuilla alueilla

En ole iloinen mistään verojen korotuksista, en polttoaineverojenkaan nostosta. Polttonesteiden verotusta korotettiin kuluttajahintojen ennustetun nousun mukaisesti. Korotus on niin sanottu indeksikorotus. Tämä vaalikauden kertakorotus on kuluttajahintojen nousun tasolla, ilman suhteellista nousua.

Käytännössä jokaisella hallituskaudella on korotettu polttoaineveroja ja nykyisen populistiopposition puolueet ovat olleet mukana toteuttamassa näitä korotuksia. Näin oli viime vaalikaudellakin, mutta sitä oppositiopuolueet eivät tietenkään muista tässä vaiheessa.

On myös huomattava, että erityisesti kokoomus on ajanut verotuksen suuntaamista välilliseen verotukseen tulo-, varallisuus- tai esimerkiksi pääomatuloverotuksen sijaan.

Öljyn maailmanmarkkinahinnalla on iso vaikutus polttoaineiden hintoihin. Raakaöljy maksoi tammikuussa noin 68 dollaria tynnyri, huhtikuun lopussa hinta painui alle 14 dollarin ja nyt se maksaa noin 44 dollaria. Öljy-yhtiöilläkin on siis päätäntävaltaa hintakehitykseen eli korotuksen tai alennuksen nopeuteen sekä tasoon. Sekin kannattaa muistaa bensa-asemalla tankatessa.

Polttoaineiden verotukseen pohjautuva liikenneverotusjärjestelmä ei ole paras mahdollinen koko maata ajatellen eikä etenkään harvaan asutuilla alueilla. Liikenteen verotusta pitäisi miettiä siten, että niillä alueilla, joissa oman auton käyttö on välttämätöntä ja kuljetuskustannukset suuret, liikenteen verotus olisi matalampaa. Samoin se olisi matalampaa niillä alueilla, joissa teiden korjauksiin ja uusiin hankkeisiin käytetyt rahat ovat pienempiä. Mutta ovatko muut puolueet suostuvaisia tällaisiin verotusjärjestelmän oikeudenmukaisuutta lisääviin muutoksiin? Keskustalle tämä kyllä sopii.

Ari Torniainen, kansanedustaja (kesk.)

Kommentoidut