Lukijalta: Kouvola ei ole harmaa – kerrotaan tästä kaikille!

Toimittaja Aaro Immonen kommentoi kirjoituksessaan Olenko minä intohimoinen kolmikymppinen? Kouvolan Sanomissa 29. marraskuuta Kouvolan uutta viestintä- ja markkinointiohjelmaa.

On erinomaista, että keskustellaan siitä, millainen merkitys kaupungeille on viestinnällä ja markkinoinnilla. Niiden keinovalikoimalla voidaan esimerkiksi vaikuttaa mielikuviin ja tunnettuuteen, osallistaa ihmisiä kaupunkiorganisaation toimintaan sekä edistää yritysten myyntiä.

Markkinoinnin tavoitteena on tulojen hankinta: uusien yritysten, tapahtumien, osaajien, asukkaiden ja matkailijoiden houkutteleminen. Näitä tuloksia voidaan mitata, ja niistä myös mielellämme kerromme suurelle yleisölle.

Kouvolan viestintä- ja markkinointiohjelman keskiöön on valittu teot kampanjavetoisuuden sijaan. Tämä tarkoittaa, että haluamme ihan käytännön teoilla osoittaa Kouvolan olevan aktiivisten ihmisten hieno kaupunki. Emme siis vain väitä, vaan me myös osoitamme väitteidemme olevan totta.

Aivan, kuten toimittaja Immonenkin oli huomannut Kouvolaan muuttaessaan: harmauden ja some-vitsien sijaan todellinen Kouvola on laajempi. Kuten Immoselle, se voi olla Kymijoen rannan pyöräilyreitit, Repovesi, Myllykoski. Tai kaikki muukin kouvolalainen arki.

Tämän aktiivisen Kouvolan haluamme tuoda esiin ja tämä on lähtökohta myös Kouvolan kaupunkistrategiassa. Siinä onnistumme, kun me kaikki kouvolalaiset teemme sen yhdessä ja nostamme esiin kaupunkimme hienoja puolia sen sijaan, että annamme muiden kertoa, millainen kaupunkimme on.

Kouvolan viestintä- ja markkinointiohjelman ovat laatineet osaavat, innostuneet ja eteenpäin katsovat viestinnän sekä markkinoinnin ammattilaiset. Ohjelmaan sisältyvä Kouvola-tarina on tarkoitettu pohjaksi, jota käytetään kaupungin viestinnässä ja markkinoinnissa Kouvola-mielikuvaa rakennettaessa. Kouvola-tarinan lauseet eivät ole irrallisena mainoksissa käytettäviä iskulauseita. Viestintä- ja markkinointiohjelma on siis työkalu, jota käytetään pitkäjännitteisessä kehitystyössä. Tämä työ on nyt alkamassa.

Immonen kysyy kommentissaan, mitä viestintä- ja markkinointiohjelmassa tarkoitetaan intohimoisuudella? On varmasti totta, että osa ihmisistä muuttaa Kouvolaan tai täältä pois, teimmepä mitä hyvänsä. Ohjelman keskiössä – viestintää ja markkinointia ohjaamassa – on kuitenkin ihminen, joka näkee Kouvolassa mahdollisuuksia, ja haluaa tehdä täällä asioita, itsensä ja yhteisön hyväksi.

Tuoreen Kymenlaakson Kauppakamarin selvityksen mukaan alueen yritykset kertovat osaajapulasta. Samaan aikaan suomalaiset kaupungit kilpailevat osaajista, jotka voisivat valita useita asuinpaikkoja. Tässä tilanteessa mielikuva-asioilla ja alueen vahvuuksien sekä erottautumistekijöiden kertomisella on merkitystä.

Tiivistäen: Kouvola tarvitsee kaupunkina viestintä- ja markkinointiohjelmaa, jotta se pääsisi eroon paikkansapitämättömästä harmauden mielikuvasta. On tärkeää, että viestimme niistä todellisuuteen perustuvista hyvän elämän edellytyksistä, joita kaupunkimme tarjoaa. Kukin voi tästä runsaudesta poimia mieleisensä, oli se sitten rockia, tykkimäkeä tai vaikkapa urheilua.

Kirsi Vainio

Kehittämispäällikkö, Kouvola Innovation

Minna Seppä

Viestintäpäällikkö Kouvolan kaupunki