Lukijalta: Piittaamattomuus asiakkaiden turvallisuudesta syventää ravintola-alan ahdinkoa

Koronapandemia kurittaa myös ravintola-alaa edelleen ja yrittäjien ahdinko vaikuttaa jatkuvan. Ravintoloitsijat ovat kritisoineet useaan otteeseen elinkeinoonsa kohdistettuja rajoituksia ja erityisesti arvostelua on saanut osakseen se, ettei ruokaravintoloita ole kyetty huomioimaan erikseen esimerkiksi pääsääntöisesti alkoholia tarjoilevista ravitsemusliikkeistä. Olen myös itse kokenut tämän osin epäoikeudenmukaiseksi ruokaravintoloita kohtaan ja tuntenut myötätuntoa niiden omistajia ja työntekijöitä kohtaan.

Luottaen siihen, että ravintoloitsijat haluavat ylläpitää toimintaedellytyksensä mahdollisimman hyvinä myös laajojen rajoitteiden ollessa voimassa, lähdin perheineni lauantai-iltana päivälliselle ravintolaan Kouvolan keskustaan. Ravintolaan saapuessamme paikalla oli meidän lisäksemme kymmenkunta asiakasta. Ensimmäisenä huomioni kiinnittyi siihen, ettei meidät pöytään ohjanneella tarjoilijalla ollut lainkaan kasvomaskia.

Meitä palvelemaan saapuneella tarjoilijalla sitä vastoin maski kuitenkin oli – leuan alle laskettuna. Siellä tuo maski pysyikin koko ravintolakäyntimme ajan tarjoilijan ohjatessa uusia asiakkaita pöytiin ja tarjoillessa tilattuja annoksia ympäri ravintolasalia. Otettuaan tilauksemme vastaan tarjoilija otti ruokalistamme ja vei ne suoraan käsistämme seuraavassa pöydässä olleille asiakkaille. Ei puhettakaan siitä, että listoja olisi desinfioitu millään tavoin tai, että listoja olisi edes vaihdettu toisiin.

Odottaessamme ruokaamme ravintolaan saapui jatkuvasti lisää asiakkaita. Eräs seurue ohjattiin yllätykseksemme viereiseen pöytään, jolloin etäisyys meihin oli alle metrin. Omatoimisesti siirsimme pöytäämme vaivihkaa hieman kauemmas, mutta ajatus miellyttävästä päivällisestä oli jo korvautunut epämiellyttävällä tunteella ja ennen kaikkea epäuskolla siitä, kuinka piittaamattomasti asiakkaiden turvallisuuteen ja voimassa oleviin THL:n suosituksiin kyseisessä ravintolassa suhtauduttiin.

Ruokailtuamme päätin mennä maksamaan laskun kassalle ja samalla keskustelemaan tekemistämme havainnoista henkilökunnan kanssa sekä kertomaan siitä, että meille tämä korona-ajan toinen ravintolakokemus oli jättänyt valitettavan huonon maun siitä huolimatta, että ruoka oli ollut erinomaista.

Kassalla maksua ja palautettani oli ottamassa vastaan meitä palvellut tarjoilija. Hän ei ymmärtänyt kritiikkiäni ja lähinnä kiivastui rauhallisesti ja kohteliaasti esittämistäni havaitsemistamme epäkohdista. Esimerkiksi huomautukseeni siitä, ettei ravintola vaikuttanut välittävän THL:n suosituksista suojaetäisyyksistä, tarjoilija totesi niiden olevan vain suosituksia, joita ei tarvitse noudattaa. Kasvomaskien käyttämättömyyttä perusteltiin kiireellä.

Tarjoilijan paikalle saapunut kollega suhtautui kuitenkin palautteeseen hyvin asiallisesti ja lupasi, että nämä asiat tullaan korjaamaan ja oli pahoillaan huonosta asiakaskokemuksestamme. Mieltäni ei kuitenkaan pahoittanut ensin mainitun tarjoilijan suhtautuminen palautteeseen. Sen sijaan olin tyrmistynyt siitä, kuinka leväperäisesti asiakkaiden turvallisuuteen suhtauduttiin.

Jotta selviämme tästä pandemiasta, tulisi korostua meidän jokaisen vastuu siitä, ettei kukaan ainakaan omalla toiminnallaan vaarantaisi muita. On hyvin valitettavaa, että aiemmin tuntemani sympatia ruokaravintoloiden yrittäjiä ja työntekijöitä kohtaan on nyt tiessään.

Aina voi tietenkin sanoa, että kyseessä oli yksittäistapaus. Kuitenkin jos yksikin ravintola sortuu tällaiseen välinpitämättömyyteen ja vastuuttomuuteen aikana, jolloin niiden tulisi kaikin keinoin pyrkiä suojelemaan asiakkaitaan, lyö se leiman koko alalle.

Niin, ja voihan tältä suojautua. Jäädään kotiin.

Pettynyt

Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.