Lukijalta: Rataselvitys pätee yhä—Helsinki–Porvoo–Kouvola linjaus oli ylivoimaisesti paras vaihtoehto

Kovin lyhyt on maakuntaliiton hallituksen muisti, kun se jälleen tyrkyttää rantarataa. Kerrataanpa hiukan asiaa.

1990-luvulla esitettiin useita vaihtoehtoja Helsingistä itään suuntautuvalle ratalinjaukselle. Jossittelun lopettamiseksi päätti liikenneministeriö selvittää perusteellisesti asian.Ministeriö johti, VR:llä oli luonnollisesti paras asiantuntemus. Yhteiskunnallista näkemystä esitti sisäministeriö ja tieteellistä tutkimusta VTT sekä Tampereen yliopisto.

Eri vaihtoehtojen vertailussa Kotkan rantaradan investointikustannukset todettiin ylivoimaisesti kalleimmiksi ja matkustajamäärät vähäisimmiksi. Henkilöliikenteen radan vaikutusalue on noin 50 kilometriä radasta. Miten saada normaalit matkustajamäärät, kun radan eteläpuoli on Suomenlahtea.

Lahti–Heinola–Mikkeli-rata lyhentää keskisuomalaisten Helsingin matkaa suhteellisen vähän, joten investoinnille tulee kovin vaatimaton korko.

Helsinki–Porvoo–Kouvola linjaus oli ylivoimaisesti paras vaihtoehto. Parissa vuosikymmenessä liikenteen suuntautuminen eikä liikennetalous ole juuri muuttuneet, joten liikenneministeriön selvitys pätee yhä. Mot.

Ensi R. Louhiluoto, arkkitehti safa

Luetuimmat

Kommentoidut