Lukijalta: Kotihoidon ankaraa arkea

”Pidämme huolta ihmisistä. Palvelu on ystävällistä ja toteutetaan asiakkaan kanssa keskustellen ja hänen toiveitaan kuunnellen. Kuuntelemme, keskustelemme ja välitämme. Yksilöllisyys merkitsee meille myös asiakkaan inhimillistä kohtaamista – jokainen ihminen on ainutkertainen yksilö”.

Näin hienosti kertoo toiminnastaan yksityinen kotihoidon palveluja tarjoava yritys, joka tarjoaa samaa huolenpitoa ja hoivatyötä kuin kuntien ja kaupunkien kotihoitoyksiköt.

Kunnallisessa kotihoidon palveluissa arkinen totuus on ihan toista. Yleisesti on tiedossa, että kaupunkien kotihoitopalveluissa ehditään tarkistaa ja kysyä vain ”onko lääkkeet otettu”? Ja matka jatkuu seuraavaan kohteeseen. Yhdellä hoitajalla on silloin varmaankin liikaa käyntikohteita.

Kun äiti kysyi sairaan pokansa puolesta, että olisiko joku hoitajista sellainen, joka voisi keskustella samalla kun käy kotihoidon tehtävissä potilaan kotona? Vastaus kuului: ”Meidän tehtäviin ei kuulu keskustelut”. Että näin arkista ja ankaraa on meno todellisuudessa.

Surullista meille kaikille ja jopa pelottavaa. Korvaavatkohan robotit tulevaisuudessa nämäkin työt? Mutta eihän se tuo mitään muutosta asiaan ja kotihoitoon.

Helena Karppinen