Lukijalta: Ratahankkeita pitää valmistella avoimesti

Keskustapoliitikot ovat päättyvällä vaalikaudella yhteistuumin yrittäneet siirtää kansallisomaisuuttamme yksityisen sektorin voitontavoittelutarkoituksiin. Ensitöikseen Anne Berner yritti siirtää verorahoilla jo kertaalleen maksetut maantiet erillisen yhtiön omistukseen tuottamaan voittoa. Onneksi Bernerin toimet estettiin, vaikka hän esiintyi kuin "susi lampaan vaatteissa. Keskustan Markku Pakkanen peesaili neljä vuotta Berneriä.

Juha Sipilä lausui Maaseudun tulevaisuudessa helmikuussa 2019, että Bernerin ratahankkeiden on edettävä ripeästi. Mikä oli Sipilän taka-ajatus? Nyt Sipilän puheet asettuvat outoon valoon, kun Bernerin edustama ruotsalaispankki SEB ilmoitti välittömästi kiinnostuksestaan ratahankkeiden rahoitukseen. Onko siis Berner jo aikaisemmin suunnitellut junaradoista varmoja rahoitussektorin koronkiskontavälineitä? Onko Berner syyllistynyt maanpetokseen, mikäli tulisi ilmi, että hän on "ajanut kaksilla rattailla" ministerinä ollessaan?

Voiko keskustan kansanedustaja Markku Pakkanen olla täysin tietämätön Bernerin kuvioista? Ajattelevatko Berner, Sipilä ja Pakkanen suomalaisten etua? Onko Pakkanen ikinä asettunut poikkiteloin arvioidessaan Bernerin hankkeiden riskejä?

Nähdäkseni Pakkanen on hiljaisesti siunannut Sipilän hallituksen manööverit. Mikäli itärata taikka mikä tahansa junarata rahoitettaisiin ulkomaisella lainapääomalla taikka jollakin elinkaarirahoituksella, niin kyseessä olisi käytännössä koronkiskonta suomalaisten kukkaroista. Seuraavalla hallituskaudella tulee varmistaa, että ratahankkeita valmistellaan avoimesti rahoitusmallien osalta ja kansalaisten etu varmistaen. Äänestämällä voimme vaikuttaa.

Janne Sutela, diplomi-insinööri, Mäntsälä

Kommentoidut