Lukijalta: Koululaitos on melkoisen epäonnistunut – Yksi merkittävä syy on digitalisaatio ja ainainen uudistusvimma

Palvelin aikoinaan ammattisotilaana noin 25 vuotta. Käytännössä olin varusmiesten kanssa tekemisissä päivittäin.

Aluksi noin 15 vuotta palvelin reserviupseerikoulussa. Sen jälkeen olin perustamassa puolustusvoimain varusmiessoittokuntaa, suunnitellen sinne sotilaskoulutusosuuden. Vajaat 10 vuotta olin alokaskouluttajana Kymen ilmatorjuntarykmentissä.

Nuorista näki aktiiviaikana selkeän muutoksen, joka ei välttämättä ollut kaikilta osin positiivinen. Raastavinta oli nähdä tietyntyyppinen passiivinen kohtaloon alistuminen ja sen myötä joukon jatkeena meno.

Passiivisuuden näen opituksi olotilaksi. Jäljet viittavat melkoisen selkeästi koululaitokseen. Passiivisuuteen liittyy usein myös oman itsen löytymättä jääminen.

Eikö koululaitoksen tehtävä ole kehittää ihmistä omilla aivoillaan ajattelevaksi, omia persoonallisia ominaisuuksiaan kehittäväksi yksilöksi? Siinä laitos on melkoisen epäonnistunut, tuottaen pääosin bulkkia.

Digikonsultit ja kaikenlaisten alustojen markkinoijat ovat näköjään saaneet yksinoikeuden pedagogiikan alueilla.

Yhtenä merkittävänä syynä näen digitalisaation ja ainaisen uudistusvimman. Digikonsultit ja kaikenlaisten alustojen markkinoijat ovat näköjään saaneet yksinoikeuden pedagogiikan alueilla.

Koulussa pitäisi mennä taaksepäin, tuttuun ja turvalliseen. Ei ole mitään järkeä muuttaa muuttamisen vuoksi sitä mikä on vuosikymmeniä toiminut. Ei ole myöskään järkeä korjata sitä, mikä ei ole rikki. Vanhemmat tulee saattaa koulun arkeen takaisin toimivaltaisen johtokunnan muodossa.

Kouvolan johtoportaassa ei näy olevan ymmärrystä siitä, miten ihminen parhaiten kasvaa tasapainoiseksi kansalaiseksi. Se näkyy muun muassa pöyristyttävänä lähikoulujen lakkauttamisena.

Asiassa on toimittu kelvottomasti. Siis kouluarvosana 4, mutta äänestäjäthän ovat tähän tilaan pääsyyllisiä, ymmärtämättömyyttään.

Ossi Aisamaa, Suur-Kouvolan sitoutumattomat, Inkeroinen

Uusimmat uutiset