Lukijalta: Itäradalle löytyisi puolet halvempi reitti — Ratayhteys Mäntsälän pohjoispuolelle Orimattilan liittymän kohdalle olisi pituudeltaan vain noin 54 kilometriä

Itäradan suunnitelmissa uuden rataosuuden pituus Korialta Helsinki–Vantaan lentokentälle olisi käytännössä 120 kilometriä. Todennäköisesti tuon osuuden pituus olisi hieman enemmänkin, koska junarata ei voi kulkea keskeltä lentokenttää.

Päättäjien kannattaisikin selvittää vaihtoehtoisia reittiratkaisuja Itäradalle. Esimerkiksi Iitin Tillolan kohdalta kulkeva ratayhteys Mäntsälän pohjoispuolelle niin sanotun Orimattilan liittymän kohdalle olisi matkaltaan noin 54 kilometriä.

Uuden rataosuuden rakentamistarve vähenisi siis yli 50 prosenttia. Karkealla laskennalla säästön määrä olisi likimain 935 miljoonaa euroa. Säästö olisi todennäköisesti enemmänkin, koska Tillola—Orimattila-akselilla on erinomaiset kalliovarannot. Ratkaisu voisi vapauttaa myös investointivaraa pääkaupunkiseudun ratasumpun teknisiin parannuksiin.

Kyseinen ratkaisu ei ohjaisi junaa suoraan lentokentälle — se olisi ratkaisun pieni miinuspuoli. Itäradan ykkösprioriteetti tuskin lienee pelkkä lentoaseman tavoitettavuus — siellä ihmiset joutuvat kuitenkin jonottelemaan. Itä-Suomesta ei voi tulla koko ajan junia "jokaiselle lentolähdölle".

Rantarataan verrattuna Tillolasta lähtevä oikorata olisi noin 66 prosenttia edullisempi. Alkuperäiseen itäratavaihtoehtoon verrattuna ratkaisu olisi noin 55 prosenttia edullisempi. Kouvolalla on nyt näytön paikka, että tällä kertaa hankesuunnittelua tehtäisiin taloudellisesti järkevästi. Ylimitoitettuja miljoonakuoppia lienee jo riittävästi.

Janne Sutela, Mäntsälä

Luetuimmat

Kommentoidut