Lukijalta: Kouvolassakin rakentaminen on keskitettävä aseman lähettyville

Vaihdoinpa maisemaa ja käväisin junalla Helsingissä. Kun Helsingissä matkustaa lähijunilla, niin esimerkiksi aina Pasilaan tullessa kuulutetaan muun muassa Kouvolaan lähtevistä junista.

Odotellessani Helsingin asemalla lähtöjunaa katselin ja kuuntelin asemaelämää. Muutaman kerran kuulutettiin Kouvolan kautta meneviä junia. Myös lukuisilla junien lähtö- ja tulotauluilla vilkkui Kouvola useassa kohdassa. Ja junissa kuulutukset tietenkin jatkuivat. Eli yhteenvetona voinee todeta, että kun nämä kaikki kuulutukset ja eri puolilla Suomea vilkkuvat valotaulut lasketaan yhteen, VR mainostaa Kouvolaa joka päivä tuhansia kertoja.

Ja kun juna painalsi kohti Kouvolaa, en voinut taaskaan olla näkemättä, miten valtavasti radan varren asemien seuduille rakennetaan. Esimerkiksi Keravan aseman ympärille on lyhyessä ajassa noussut melkoinen kaupunki, kymmeniä korkeita kerrostaloja molemmin puolin asemaa.

Niinpä Kouvolassakaan ei kannata luopua matkakeskuksen suunnitelmista ja aseman seudun ilmeen kirkastamisesta. Juna on sekä menneisyyden että etenkin tulevaisuuden liikennemuoto, ja Kouvola on suorastaan risteysasema, josta lähtee junia joka suuntaan.

Eli jos Kouvolaan halutaan jotain rakentaa, ja etenkin jos hankkeita on jopa useita, eikö niitä voi yhdistää ja keskittää aseman läheisyyteen. Aseman lähettyville rakentaminen tuo kaupungille näyttävyyttä, elävyyttä ja hankkeille myös asiakkaita, sillä asemalle on joka puolelta helppo tulla.

Ritva Sorvali, Kouvola