Lukijalta: Eipäs hätäillä Tykkimäki-päätöksissä

70-luvulla moottoripyöräurheilijat häädettiin niin sanotun vanhan ampumaradan eli nykyisen Tykkimäen soran alueelta maakaasuputkien hitsaamon tieltä. Siihen aikaan crossikisoissa kävi runsaasti katsojia ja lajin harrastajia oli runsaasti. Samaan aikaan jokamiesluokan autourheilu teki tuloaan Suomen autourheiluharrastuksiin.

Jouduin joko pelkästä omasta kiinnostuksestani tahi harrastajajoukkojen painostuksesta uuden rata-alueen hankkimispuhemieheksi. Useat neuvottelut teknisen kaupunginjohtajan Väinö Vuorisen ja myöhemmin myös varsinaisen kaupunginjohtajan Eino Brofeldin kanssa johtivat aluevaraukseen Tykkimäestä osittain Valkealan puolelta, mutta Kouvolan omistamalta maalta.

Historiasta ja rankoista vastustuksista voisin kertoa vaikka kuinka paljon, mutta niin tuo ratakokonaisuus kuitenkin saatiin aikaiseksi.

Olen satavarma, ettei Kouvolasta löydy toista niin runsailla talkoilla rakennettua urheilu- tai muutakaan harrastuspaikkaa kuin tuo nykyinen varsinainen moottoriurheilukeskus. Talkoisiin osallistui kymmeniä autoilijoita ja maansiirtokoneiden urakoitsijaa tai maansiirtoliikettä ja palkkiona heille kaupunki myönsi vapaan sisäänpääsyn kaikkiin moottorikilpailuihin kyseisellä. alueella, ei penniäkään rahana tai polttoainekorvauksena. Myös asfaltointeihin harrastajat saivat veronmaksajia rasittamatonta tukea. Toki myös kaupunki satsasi eri tavoin verovaroin, mutta talkoisiin verrattuna vähän.

Nyt tuo kaikki joidenkin asiaan syventymättömien taholta ollaan tuhoamassa. Satojen hyvän harrastuksen parissa olevien toimintamahdollisuudet ollaan hävittämässä.

Ymmärrän kaupungin kehityksen olevan välttämätöntä, mutta sen voi tehdä tässä tapauksessa siten, että toiminta radoilla jatkuu entisellään vielä vuosikymmeniä. Esimerkiksi junanradan vetäminen suoraan Tehontien varresta ei ole ajankohtainen vuosiin. Samoin uusi katu lähempää Karjalankatua on tarpeeton pitkiin pitkiin aikoihin.

Oletettu junarata estäisi myös ennen omistamani teollisuushallin lastauslaiturille pääsyn rekka-autoilta eli lopettaisi hallin yrityskäytön ja aiheuttaisi työttömyyttä.

Mikäli jollakulla kaupungin virkamiehellä tai poliittisella päättäjällä on mielenkiintoa edellä mainituista aiheista, niin olen monikymmenvuotisella kokemuksellani käytettävissä. Ehdoton ohjeeni on, että älkää hätäilkö päätöksiä ennen todellista tarvetta ja samalla pilaisitte kymenlaaksolaisen maankuulun moottoriurheilun harrastuksen.

Iitti ei tule koskaan olemaan yhtä hyvä harrastuspaikka.

Teuvo Toivokoski, radan alullepanija, Kouvola