Lukijalta: Matkailija ostaisi Kymenlaakson elämyksiä verkosta, jos ne sieltä löytyisivät

Työ- ja elinkeinoministeriön uuden matkailustrategian tavoitteena on Suomen matkailuviennin tuplaaminen vuoteen 2028 mennessä. Tähän tavoitteeseen ei päästä vain kotimaan matkailulla, vaan vaaditaan selkeitä panostuksia kansainvälisiin asiakkaisiin.

Kymenlaakson matkailun vahvuuksiin kuuluu vilkas ja aktiivinen kulttuuritoiminta monenlaisine tapahtumineen sekä erilaiset luontoon ja elämyksiin liittyvät aktiviteetit. Juuri näille on myös kysyntää maailmalla enenevässä määrin, ja useimmiten asiakas saapuukin kohteeseen juuri tekemisen takia. Maailman johtavista elämyksiä ja aktiviteettejä myyvistä kanavista (esimerkiksi Expedia, Viator tai kaikille tuttu Tripadvisor) ei kuitenkaan löydy kymenlaaksolaisia tuotteita.

Maailman johtavista elämyksiä ja aktiviteettejä myyvistä kanavista ei löydy kymenlaaksolaisia tuotteita.

Syitä tähän elämystuotteiden näkymättömyyteen on varmasti monia. Tietoisuus eri vaihtoehdoista on varmasti yleisin. Usein tyydytään lähimpään ja helpoimpaan ratkaisuun, kun englannin kieli tai myyntikanavien slangi apeineen, konversioineen ja komissioineen tuntuu liian vaikealta.

Rahakin ratkaisee. Kansainvälisen myyntikanavan 20 prosentin komissio tuntuu monesta isolta summalta.

Harvemmin osataan ajatella, että kansainvälinen verkkokauppa veloittaa vain toteutuneesta kaupasta ja huolehtii lisäksi siitä, että yritys näkyy hakukoneissa, hallitsee maksuliikenteen ollen samalla luotettava yhteistyökumppani sekä huolehtii teknisistä päivityksistä ja ylläpidosta. Toki yritys voi itsekin tehdä kaiken tämän, mutta silloin rahaa kuluu, vaikka asiakkaita ei näkyisikään.

On myös olemassa harhakäsitys, että kansainvälisen myyntikanavan valinta on jonkinlainen "joko-tai"-juttu. Näkyminen esimerkiksi Expediassa ei sulje pois yrityksen omaa verkkokauppaa tai toisessa kanavassa tai kotimaisessa järjestelmässä mukanaoloa. Tärkeintä on kuitenkin löytää sellainen tapa, joka tavoittaa asiakkaat.

Oleellista on myös, että järjestelmästä saisi pienellä vaivalla ja kustannuksilla omat palvelunsa helposti linkitettyä toisiin kanaviin tai siihen omaan verkkokauppaan. Yksi tällainen vaihtoehto on Bókun, jota suosittelevat sekä Visit Finland että nuo suuret kansainväliset myyntikanavat. Bókun toimii myös eräänlaisena toiminnanohjausjärjestelmänä, jonka avulla yritys voi myös täsmentää ja kehittää tuotettaan kansainvälisiä markkinoita varten.

Pelkästään Expediassa käy kuukausittain 675 miljoonaa asiakasta, joten muutaman myyntikanavan yhdistelmästä löytyy sopivia asiakkaita Kymenlaaksoonkin riittävästi.

Kehottaisinkin kymenlaaksolaisia aktiviteetti- ja elämystuotteiden tarjoajia huomioimaan kansainvälisen potentiaalin ja kehittämään tuotteitaan soveliaiksi niihin myyntikanaviin, joilla kansainväliset asiakkaat saavutetaan. Eihän tuotteissamme ole mitään hävettävää, päinvastoin — kunhan vain siellä muualla tiedettäisiin meistä!

Johanna Heinonen, tutkimuspäällikkö, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu