Lukijalta: Olisiko RRT-terminaalin investointia lykättävä?

Kiinan konttijunaliikenteen ajankohtainen takkuilu aiheuttaa huolta, että onko RRT-terminaalin investoinnin ajankohta oikea. Nyt on painettu paniikkinappulaa ja alettu kiireellä etsiä muita paluurahtiyhteyksiä Kiinasta. Olisiko ensiksi saatava junaliikenne edes minimitavoitteiden tasalle, juna viikossa, ja sitten vasta tehdä RRT:n investoinnista päätöksiä?

Julkisten aikataulujen mukaan konttijuna Kiinaan lähtee Kouvolasta 19.11, 3.12 ja 17.12 eli kahden viikon välein. Vapaata terminaalikapasiteettia on siis ainakin 18 arkityöpäivän verran kuukaudessa ja viikonloput päälle.

Suunniteltu jätti RRT-terminaali tarkoittaisi käytännössä sitä, että nykyinen lastausalue jäisi tyhjän pantiksi. Olisiko siis terminaalin kokoa pienennettävä? Epäselvää on sekin, että mitä tapahtuu kuljetusten kannattavuudelle, jos Kiinan kuljetustuki ei jatkukaan.

Yhtä lailla on epäselvää, että saadaanko aikanaan Suomesta paluurahtia Haaparannan ja Narvikin satamaan. Olisi toivottavaa, että valtuutetuille näytetään EU-rahoitushaun täydellisesti täytetyt tuotto- ja kustannuslaskelmat. Ne ovat vihdoin olemassa kaupungintalolla lähes 2030-luvulle saakka.

Lisäksi on syytä huomioida, että jos rakennustyöt aloitetaan ja EU-tukihakemus saa kielteisen päätöksen, niin jatkossa ei ole enää lupaa hakea EU-tukea.

Esitetekstien ja "Kimola -tyyppisten” mainosraporttienko mukaan pitäisi päättää investoinnista, joka on euromäärältään noin 10 kertaa suurempi Kimolan miljooniin verrattuna? Toimiiko "kärkihanke" -taikasana niin hyvin Kouvolassa, että voidaan laput silmillä tehdä investointipäätös tummien pilvien aikana.

Janne Sutela, Mäntsälä

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet