Lukijalta: Kimolan kanavaan suhtaudutaan Kouvolassa oudon nihkeästi

Onpa yllättävän nihkeää tuo paikallinen suhtautuminen Kimolan kanavaan Kouvolassa.

Kymijoen veneilyedellytysten parantamisella ei lyhyellä tähtäimellä varmaankaan avata matkailun kultakaivosta. Pitäisi vain ymmärtää, että teollisuutta varten luotujen ”tukkirännien” jättäminen hyödyntämättä ja ränsistymään on sinänsä suuri vahinko. Se on samanlainen tappio kuin jonkin kulttuurimuistomerkin, vanhan tehdasmiljöön tai muun sellaisen säilytettävän teollisen infran päästäminen tärviölle. Suurin avaus, investointi Kimolan kanavaväylään on jo aikanaan tehty, olipa se silloin viisasta tai ei. Nyt vähintäänkin pelastetaan, mitä on pelastettavissa, vaikkei se pikavoittoa heti tuotakaan.

Kanavan vastustajilta puuttuu tyystin näkemys veneilyyn ja vesillä liikkumiseen, vaikka Kouvolassa ollaan Suomen toiseksi mahtavimman sisävesistön tuntumassa ja jokireitin varrella. Sisävesiveneilyn suosion kasvu arvioidaan muualla toisin. Olisipa mahdollista nousta Kymijoen alajuoksulta Kotkasta voimaloiden ohi ylävirtaan, niin Kouvolassakin olisi jo veneilyvipinää.

Suomenlahden sinilevälauttoihin kyllästyneet vesilläliikkujat hakevat uusia kohteita puhtailta sisävesiltä. Enää ei niinkään tukinuitto tai tavarankuljetus, vaan vapaa-ajan veneily antaa tarkoituksen sisävesiväylästön kehittämiselle.

Tästä on hyvä esimerkki Kuopion–Tahkon-vesireitin ja sen kolmen kanavan avaaminen ja ylläpito veneilijöille; kysymyksessä on merkittäviltä osin uudisrakennus.

Tommi Kivilaakso, veneilijä Päijänteellä, Helsinki

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet