Lukijalta: Opettajat luovat kouluihin kulttuurin, yhteishengen ja ilmapiirin—Sitä ei voida kaupunginhallituksen päätöksillä siirtää

Kouvolan kouluverkkouudistuksessa puhutaan paljon koulujen sulkemisesta ja keskittämisestä. Toisarvoiseksi seikaksi on jäänyt opetuksen laadun varmistus ja erityisopetuksen tila Kouvolassa.

Itselläni on kaksi oppimisvaikeuksista kärsinyttä lasta. Toinen heistä sai erinomaiset valmiudet, kuinka tulla toimeen lukuhäiriön kanssa Viialan koululta. Toisella on todettu ADHD ja hän saa yksilöityä opetusta Viialan koululla. Uskon, että hänellä on erinomaiset edellytykset selviytyä haasteidensa kanssa, kiitos ammattitaitoisen henkilökunnan.

Koulurakennus on itsessään tiiltä, laastia ja tyhjiä kouluhuoneita.

Koulurakennus on itsessään tiiltä, laastia ja tyhjiä kouluhuoneita. Opettajat luovat kouluihin kulttuurin, yhteishengen ja ilmapiirin, jota ei voida kaupunginhallituksen päätöksillä siirtää. Yksi Kymenlaakson valtti tulisi olla erinomaisen opetuksen antaminen, niissä kouluissa, joita meillä jatkossa on. Erityisesti vaativan tason erityisopetus ja oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen voivat olla kilpailuetuja, joilla tulevaisuudessa erotutaan.

Jos meillä on koulu, jossa opettajat tekevät työtä intohimolla ja rakkaudesta lajiin, niin sitä ei pidä missään nimessä lähteä purkamaan. Yritysmaailmassa on tehty monta virhettä muutosjohtamisessa, kun on unohdettu, että ihmisiä ja yhteishenkeä ei voida siirtää. Loistavaa tulosta tehnyt yksikkö on integroitu suurempaan kokonaisuuteen ja ihmetelty, mihin tuloksenteko kyky katosi. Ihmisten motivaatio, yhdessä tekeminen ja oppilaitoskulttuuri eivät ole siirrettäviä ominaisuuksia, ne syntyvät vuosien kuluessa.

Toivon Kouvolan päättäjiltä viisautta, että he ymmärtävät nämä asiat. Itse liputan erityisopetuksen puolesta ja toivon, että esimerkiksi Viialan kaltaisia osaamiskokonaisuuksia ei lähdetä purkamaan ilman kokonaisuuden ymmärrystä. Oli kyseessä yritys tai oppilaitos, niin saman alan asiantuntijat tekevät yhdessä parasta tulosta. He sparraavat toisiaan, he ideoivat yhdessä ja arvostavat asiantuntijuutta, jota oma yksikkö edustaa. Jos tämä tekemisen ilo näkyy, se houkuttelee muita asiantuntijoita, nostaen oppilaitoksen tai yrityksen arvostusta ja osaamista.

Kouvolaan ja Kymenlaaksoon ei saada vetovoimaisuutta rakentamalla uusia kouluja ja jättämällä vanhoja kiinteistöjä tyhjilleen. Kouvola kaipaa iloisia ihmisiä, jotka haluavat yhdessä tehdä asioista parempia. Tämä pitää olla mielessä kun Kouluverkkoa muovataan. Älkää hajottako hyvin toimivia koulutustiimejä ja pitäkää erityisopetuksesta huolta.

Sami Moisio, yhden oppilaan isä, Myllykoski

Luetuimmat

Uusimmat uutiset