Lukijalta: Kouvolan resepti Kiinan-junissa on isojen vientivolyymien etsintä, kirjoittaa Kinnon Martti Husu

On todennäköistä, että Xi’anin lisäksi kahteen muuhun Keski-Kiinan teollisuuskeskittymään tulee jossain vaiheessa liikennettä Kouvolasta, kirjoittaa Kinnon toimitusjohtaja Martti Husu lukijakirjeessä.

Jussi Lopperi

Prioriteettimme on saada ison vientiteollisuuden kuljetukset täyteen 
vauhtiin ensin ennen kuin julkaisemme aikatauluja kappaletavarajunille, kirjoittaa Martti Husu.
Prioriteettimme on saada ison vientiteollisuuden kuljetukset täyteen vauhtiin ensin ennen kuin julkaisemme aikatauluja kappaletavarajunille, kirjoittaa Martti Husu.

Vastine Kiina-junia koskeneeseen artikkeliin (Kouvolan Sanomat 7.8.2019).

Kouvola Innovation on rakentanut neljän maan läpi kulkevaa Kouvola—Xi’an-konttijunareittiä nyt jo kuudetta vuotta, pitkäjänteisesti etsien aina tehokkainta toimintatapaa ja käyttäen mahdollisimman vähän veronmaksajien rahoja hankkeeseen. Itsehän me emme aja yhtäkään junaa, vaan verkotamme yhteistyökumppaneita ja luomme ympäristön, jossa junien ajaminen on kannattavaa ja luo työpaikkoja Kouvolaan.

Prioriteettimme on saada ison vientiteollisuuden kuljetukset täyteen vauhtiin ensin ennen kuin julkaisemme aikatauluja kappaletavarajunille.

Kuten artikkelissa sanotaan ”money talks”, junia toki voi ostaa kuka vaan ja ajattaa vaikka tyhjinä, mutta tämä on pidemmän päälle aika kallis harrastus, eikä se ole meille sen paremmin kuin yhteistyökumppaneillemmekaan tarkoituksenmukaista.

Vajaan neljänkymmenen konttijunan kokemuksella reseptiksemme on muodostunut viennin valtavirtojen, isojen vientivolyymien etsintä, joita sitten käytetään hyväksi varaamalla osa junasta kappaletavaralle. Näin palvelemme parhaiten Suomen vientiteollisuutta ja luomme työpaikkoja paitsi Kouvolaan, myös laajemmalti Suomeen.

Tämän ison operaation ylösajovaihe on käynnissä, ja prioriteettimme on saada ison vientiteollisuuden kuljetukset täyteen vauhtiin ensin ennen kuin julkaisemme aikatauluja kappaletavarajunille.

Kiinan päässä Eurooppa-junien kolmen kärki on meidän kumppanimme Xi’anin lisäksi Keski-Kiinan teollisuuskeskittymät Chonqqing ja Chengdu, ja on todennäköistä, että jossain vaiheessa myös näihin kaupunkeihin tulee Kouvola-liikennettä.

Nämä kaupungit vastaavat yli 80 prosentista kaikista Eurooppa-konttijunista. Tämä on se alue, jossa konttijunan kilpailukyky on parhaimmillaan, kun taas rannikon läheisyydessä se heikkenee.

Xi’anin kanssa olemme rakentamassa ystävyyskaupunkisuhdetta, joka prosessina kaikkine hyväksyntöineen voi kestää vielä toisenkin vuoden, mutta etenee jatkuvasti ja on jo näyttäytynyt muun muassa yhä korkeampitasoisina delegaatiovierailuina Kouvolaan ja yhteistyön ensi-askeleina koulutuksen ja kulttuurin saralla.

Martti Husu, toimitusjohtaja, Kouvola Innovation