Pääkirjoitus: Matkakeskus rakentuu Kouvolassa nyt pala kerrallaan

Kouvolan matkakeskushanke on heräämässä jo toistamiseen henkiin horrostilastaan. Hankkeen ensimmäiselle osalle aiotaan etsiä suunnittelijaa ja rakentajaa tontinluovutuskilpailuilla.

Höyryveturi Ruuhveltin nykyiselle paikalla hahmotellaan 4–6-kerroksista rakennuskokonaisuutta, johon on tulossa lähinnä liike- ja toimitiloja. Rakentaminen alkaa aikaisintaan ensi vuonna.

Kaupunki lähtee nyt matkakeskushankkeessa liikkeelle pala palalta. Edellisen kymmenen vuoden aikana kävi kaksikin kertaa selväksi, että kokonaisvastuun hankkeesta ottavaa rakennuttajaa ei löydy.

Taloudellinen riski katsottiin yrityksissä liian suureksi. Näin kävi viimeksi kesällä 2018, kun Jatke-konserni vetäytyi hankkeesta.

Alun perin suurisuuntainen matkakeskushanke esiteltiin joulukuussa 2010. Tuolloin puhuttiin palvelu- ja kauppakeskuksesta, johon kaavailtiin muun muassa korkeatasoista hotellia. Tuolloinen kaupunginjohtaja Lauri Lamminmäki arvioi, että kokonaisinvestointi on "paljon enemmän kuin 100 miljoonaa euroa".

Suurisuuntaiset suunnitelmat eivät ole kuitenkaan realisoituneet. Myöhemmin matkakeskuksen yhteyteen on soviteltu muun muassa monitoimiareenaa.

Nyt jälleen eloon herätetyn hankkeen ensimmäinen osa ei vaadi teknisen johtajan Hannu Tyllin mukaan kaupungilta suuria investointeja. Hän ei kuitenkaan arvioi hintalapun suuruutta tässä vaiheessa.

Matkakeskus on Kouvolan käyntikortti kaupunkiin tulijoille. Siinä mielessä investointi puoltaa paikkaansa.

Aseman seutu on hyvien yhteyksien ansiosta otollista työssäkäyntialuetta. Parhaimmillaan uusi liike- ja toimitila tuo kaupunkiin lisää työpaikkoja ja samalla asukkaita.

Kymmenen vuoden takainen yli 100 miljoonan euron investointi kuulostaisi tässä taloudellisessa tilanteessa suuruudenhulluudelta.

Pala kerrallaan eteneminen on viisas ratkaisu.

Janne Rönkkö

janne.ronkko@kouvolansanomat.fi