Pääkirjoitus: Kiinan-junaan ja logistiikkaan on asetettu Kouvolassa kovat odotukset, ja sen takia liikenteen kehityksestä on kerrottava avoimesti

Kouvola on viime vuosina panostanut voimakkaasti logistiikka-alaan. Tänä vuonna alkoivat Kullasvaaraan rakennettavan suuren tavaraterminaalin maanrakennustyöt. Sekä rautateitä että rekkaliikennettä palvelevan terminaalin pitäisi olla valmis vuoteen 2023 mennessä. Kouvola on valmistautunut investoimaan siihen yli 30 miljoonaa euroa.

Yksi kulmakivistä, joiden varaan Teholan—Kullasvaaran terminaalialueen on laskettu kehittyvän, on konttijunayhteys Kiinaan. Se ei ole ainoa, mutta yksi merkittävimmistä.

Kun investoidaan voimakkaasti johonkin, on hyvä saada sijoitetuille rahoille myös vastinetta.

Kouvola solmi loppuvuonna 2016 yhteistyösopimuksen, joka mahdollisti junareitin avaamisen Kouvolasta Kazakstanin kautta Kiinan Xi’aniin. Sopimus oli tuolloin loistouutinen, ja sen jälkeen on tehty isoja investointipäätöksiä Kullasvaaran RRT-alueen kehittämiseen.

Sittemmin Kouvola on saanut kilpailijan. Nurminen Logistics avasi vastaavan yhteyden Vuosaaren satamasta Kiinan Hefeihin. Nurmisen juna kulkee Kiinaan kerran kahdessa viikossa, Kouvolan aikatauluja ei kerrota. Kouvolan Sanomien jutussa (KS 7.8.) kilpailija jopa kyseenalaisti Kouvolan-reitin säännöllisyyden.

Kun investoidaan voimakkaasti johonkin, on hyvä saada sijoitetuille rahoille myös vastinetta. Kullasvaaran ja Kiinan-junan yhteydessä nämä tarkoittavat säännöllistä ja tiheää liikennettä, ajan mittaan kasvavia tavaramääriä ja tulevaisuudessa uusia yrityksiä ja työpaikkoja.

Työpaikkoja logistiikka-alalle on Kouvolassa tullut, mutta Kiinan-junan liikennöinnistä ja tavaramääristä ei ole tarkkaa tietoa herunut. Suurten odotusten ja investointien vuoksi kehityksestä tulisi kertoa avoimesti.

Kiinan-yhteys on edelleen iso mahdollisuus Kouvolalle. Mahdollisuuksia kasvuun herättää esimerkiksi kesäkuussa tullut tieto, että Venäjä höllentää elintarvikkeiden kuljetuksia koskevia rajoituksia. Esimerkiksi Atria on kiinnostunut viemään sianlihaa Kouvolasta Kiinaan, mutta Venäjän kauttakulkusäännökset ovat olleet aiemmin esteenä junakuljetuksille.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset