Pääkirjoitus: Logistiikka tuo Kouvolaan työpaikkoja, mutta siihen myös investoidaan mittavasti

Kouvola satsaa vahvasti kärkihankkeeseensa logistiikkaan. Nyt tammikuussa alkaa Kullasvaaraan suunnitellun jättimäisen tavaraterminaalin maanrakennusurakka. Sekä rautateitä että kumipyöräliikennettä palvelevan terminaalin pitäisi olla valmis vuoteen 2023 mennessä. Kouvola on varautunut investoimaan siihen lähivuosina miltei 34 miljoonaa euroa.

Mittavalle investoinnille on saatava myös vastinetta. Jos logistiikka-ala kasvaa toiveiden mukaan, Kouvolaan syntyy runsaasti uusia työpaikkoja. Kullasvaaran suunnittelussa on varauduttu siihen, että siellä työskentelee tulevaisuudessa jopa 1 500 henkilöä.

Tavoite on kova ja vaatii monia onnistumisia, mutta positiivisia merkkejä on ilmassa. Kuljetus- ja varastoalan avoimien työpaikkojen määrä kasvoi Kouvolassa viime vuonna mukavasti, ja esimerkiksi tällä viikolla alalla oli avoimia työpaikkoja 30:lle. Kouvola on kasvanut lisäksi tärkeäksi logistiikka-alan koulutuspaikkakunnaksi.

Logistiikkaan investoimisessa on myös riskejä. Rahtien määrään voi vaikuttaa kansainvälisen talouden kääntyminen pelättyyn laskusuhdanteeseen. On syytä toivoa, että Kouvolan ja Kiinan Xi’anin välinen reitti vakiintuu ja junat kulkevat ajallaan myös Kiinasta Kouvolaan. Kouvolasta lähtevä liikenne on tähänkin saakka kulkenut aikataulussa.

Teholan—Kullasvaaran alueella keskitytään tavaraliikenteeseen. Kouvolan tulevaisuuden kannalta myös ihmisten logistiikka on tärkeää. Sujuvat ja kattavat henkilöliikenteen yhteydet ovat edellytys sille, että Kouvola on kiinnostava asuinpaikka esimerkiksi pääkaupunkiseudulla työssä käyvälle. Tämän takia Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan kulkevaa uutta itärataa kannattaa pitää esillä.

Luetuimmat

Kommentoidut