Pääkirjoitus: Kouvola on jäämässä vähintään 50 työpaikkaa tappiolle rautatieliikenteen järjestelyissä – Ilman poliittista ohjausta ja lobbausta päätös ei muutu

Raideliikenteen ohjauskeskuksen tulevaisuus Kouvolassa näyttää synkältä. Fintraffic Raide oy ja liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) pitivät tiistaina tiedotustilaisuuden, jossa kerrottiin, että ohjauskeskuksen siirrossa pois Kouvolasta otetaan aikalisä.

Ainakaan Fintraffic Raiteen mielestä aikalisä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että suunnitelma olisi muuttumassa. Yhtiön tiistaina lähettämän tiedotteen perusteella ohjauskeskustoiminta keskitetään. Toimitusjohtaja Pertti Saarela puolestaan totesi loppuviikosta useaan otteeseen, että keskittämisen suunta on nimenomaan pääkaupunkiseutu.

Kouvolan Sanomien perjantaina julkaistussa haastattelussa Saarela arvioi, että "Kouvolan osalta pidemmän tähtäimen kestävin ratkaisu on muuntua hallitusti ohjauskeskuksesta osaamiskeskukseksi".

Kuulostaa hienolta, mutta tarkoittaa käytännössä, että Kouvolasta häviää vähintään 50 työpaikkaa. Ohjauskeskus työllistää nykyisin 80 henkilöä, osaamiskeskuksen työntekijämääräksi kaavaillaan 20–30:tä.

Kannattaa myös huomata, että raideliikenteen digitalisaatiota kehittävä osaamiskeskus on vasta suunnitelma, ei varma asia. Sinänsä sen saaminen Kouvolaan olisi hienoa ja toisi varmasti hyötyjä pidemmällä aikavälillä. Digitalisaatio jyrää myös raideliikenteessä, ja todennäköisesti perinteiset liikenteenohjaajien työpaikat vähenevät tulevaisuudessa joka tapauksessa.

Tästä kaikesta huolimatta kannattaa jatkaa vaikuttamista sen eteen, että myös ohjauskeskus pysyisi Kouvolassa. Viime kädessä päätös on poliittinen: keskus säilyy täällä, jos Sanna Marinin (sd.) johtama hallitus ja erityisesti liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka niin haluavat.

Harakka puhui tiistain tiedotustilaisuudessa kauniisti Kouvolasta. Hän luonnehti – aivan aiheellisesti – Kouvolaa Suomen johtavaksi raidekaupungiksi. Johtavaan rautatiekaupunkiin sopisi aivan hyvin kaksi keskusta: nykyinen ohjauskeskus on syytä säilyttää täällä ja tulevaisuuden kannalta tärkeä osaamiskeskus kannattaisi perustaa tänne. Mutta tämä vaatii poliittista ohjausta ministeriltä.