LiVe Oyj saa vastustusta

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) esitys uudesta liikenneverkkoyhtiöstä (Live Oyj) on ajautumassa poliittisiin vaikeuksiin. Perussuomalaisten puoluesihteeri Riikka Slunga-Poutsalo kertoi tiistaina, ettei puolue hyväksy ajatusta, että autoihin asennettaisiin järjestelmä, jolla seurattaisiin ajokilometrien määrää ja maksettaisiin sitten tienkäytöstä. Perussuomalaiset voivat kaataa kelvottomana pitämänsä hankkeen huhtikuussa, jolloin siitä on tarkoitus päättää hallituksen kehysriihessä.

Moni tienkäyttäjä on perussuomalaisten kanssa tässä asiassa samaa meiltä. Seurantajärjestelmän käyttöönotto aiheuttaa lisäkuluja autoilijoille, rajoittaa perinteistä liikkumisen vapautta ja luo uuden uhan yksityisyyttä ja tietoturvaa kohtaan.

Suunniteltu tieveromalli toisi uusia välikäsiä perimään maksuja autoilijoilta. Olennainen kysymys on, tarvitaanko tällaisia yhtiöitä, koska ne kuitenkin myisivät yhtä ja samaa tuotetta eli tieverkkoa. Pystytäänkö siihen tuomaan aitoa, autoilijoita hyödyttävää kilpailua? Jo nytkin autoilijat maksavat polttoaineveron kautta liikkumisestaan todellisen käytön mukaan.

Muualla Euroopassa erilaiset tiemaksut ovat yleisiä. Niitä joutuu maksamaan moottoriteiden tai muiden kalliiden tieratkaisujen – kuten tunnelien tai siltojen – yhteydessä. Samalla yleensä kuitenkin on tarjolla myös hitaampi, mutta ilmainen vaihtoehto. Liikenne- ja viestintäministeriön mallissa ei sellaisia näytä sisältyvän vaan koko valtion perusinfrastruktuuri muuttuisi liiketoiminnaksi.

Live Oyj on vaikutuksiltaan niin merkittävä, että ennen päätöksiä tarvitaan kunnon kansalaiskeskustelu.

Markku Kumpunen markku.kumpunen@kaakonviestinta.fi

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.