Pääkirjoitus: Verkko- ja kivijalkakauppa voivat olla vahvat yhdessä – Yksi esimerkki on Kouvolan keskustassa

Verkkokauppa tappaa perinteiset kivijalkakaupat.

Tämä oli varsin yleinen näkemys siinä vaiheessa, kun tavaroiden ja palvelujen nettikauppa alkoi yleistyä. Suuret yritykset toki huomasivat verkkokaupan mahdollisuudet heti alussa.

Sen sijaan pienet yritykset jäivät usein sormi suussa miettimään, miten vastata verkkokaupan heittämään haasteeseen.

Nyt yhä useampi pienikin yritys näkee verkkokaupassa enemmän lisäbisneksen saumaa kuin uhkaa.

Missään ei ole ohjetta esimerkiksi siitä, että verkkokaupan täytyisi sijaita jossakin muualla kuin vaikkapa Kouvolassa. Yhä enemmän on yrityksiä, jotka yhdistävät vanhan kivijalkakaupan ja verkkokaupan vahvuudet.

Yksi tällainen yritys on Kouvolan keskustassa Manskilla toimiva valokuvausalan erikoisliike Foto Monza. Yrittäjä Jyri Seppälä on kehittänyt viime vuosina määrätietoisesti yritystään. Liikevaihto on noussut lyhyessä ajassa 3 miljoonaan euroon.

Seppälä totesi Kouvolan Sanomien haastattelussa, että liikevaihdosta verkkokaupan osuus on tällä hetkellä noin 60 prosenttia.

Huomionarvoista on myös se, että yrittäjän mukaan liikevaihdosta vain 10–15 prosenttia tulee Kouvolasta. Toisin sanoen kivijalkakauppaankin riittää asiakkaita muualtakin kuin kotikaupungista.

Kaupan alatkaan eivät tietysti ole veljeksiä eikä sisaruksia keskenään. Mikä onnistuu kamerakaupassa, ei välttämättä toimi kangas- tai ruokakaupassa.

Onnistumisen takana on monia asioita. Esimerkiksi Foto Monzalla yksi onnistumisen avaimia on ollut se, että naapurikaupungeissa ei ole paljoakaan vastaavia liikkeitä. Tämän takia Kouvola on vetänyt niin verkko- kuin kivijalka-asiakkaita seudun ulkopuoleltakin.

Esimerkki osoittaa, että yrityksen ajassa eläminen ja myös muuttuminen kannattaa.

Luetuimmat