Kouvola pysyy Kouvolana

Kouvolan valtuuston puheenjohtaja Jouko Leppänen (kok.) yllätti kaikki tällä viikolla. Hän ehdotti Kouvolan nimen vaihtamista. Leppäsellä oli myös mietittynä kaupungille uusi nimi: Porukka.

Porukasta nousi iso poru, eikä syyttä: ehdotus oli huonosti harkittu. Nimiasiaa vatvottiin aivan tarpeeksi ennen vuoden 2009 kuntaliitosta. Silloin kaikki kuusi vanhaa kuntaa lakkautettiin ja muodostettiin yksi uusi. Uuden kunnan nimeksi oli monta vaihtoehtoa, yhtenä viimeisimmistä Kouvolankoski, mutta lopulta päättäjät valitsivat Kouvolan.

Tätä päätöstä ei kannata repiä auki, eikä vanhoilla vaihtoehdoilla jossitella. Muutos olisi myös erittäin kallis ratkaisu.

Ei ole varmaa, tekikö Leppänen esityksensä aivan tosissaan vai halusiko hän ennemminkin nostaa keskusteluun kysymyksen Kouvolan yhtenäisyydestä. Leppänen perusteli ehdotustaan sillä, että Kouvola-nimi herättää närää keskustan ulkopuolisissa kaupunginosissa.

Tämä osuus Leppäsen ehdotuksesta kannattaa ottaa tosissaan. On huolestuttavaa, jos kouvolalaiset eivät tunne kotikaupunkiaan omaksi. Asukkaat ovat kotikuntansa tärkeimpiä markkinoijia. Tuntemuksiin ei kuitenkaan auta nimen vaihtaminen, vaan konkreettiset toimet.

Pitää ymmärtää, että Kouvola koostuu useista taajamista ja kylistä. Yksi Kouvolan kaupunginosa on Kouvolan taajama, muita ovat vaikkapa Voikkaa, Myllykoski tai Elimäki. Päättäjien pitää pyrkiä kehittämään kaupunkia niin, että eri puolilla asuvien tarpeita ja toiveita otetaan huomioon. Myös asukkaiden pitää nähdä kokonaisuus: jos jotain aluetta kehitetään, ei pidä ajatella, että se on muilta pois.

Petri Karjalainen

Petri Karjalainen

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.