Pääkirjoitus: Kouvola–Porvoo-radalla on monta valttia, kun Itä-Suomen uuden radan linjauksesta päätetään ensi syksynä

Jos jokin itäisen Suomen uusi ratahanke nytkähtää ensi syksynä eteenpäin, se on Kouvola–Porvoo-oikorata eli niin sanottu itärata. Näin uskaltaa veikata keskiviikkona pidetyn tiedotustilaisuuden jälkeen.

Liikenne- ja viestintäministeriön, Väyläviraston ja itäisen suunnan uudesta radasta kiinnostuneiden kuntien edustajat aloittivat keskustelut suunnitteluhankeyhtiön edellytyksistä Kouvolassa. Kunnilla on elokuun loppuun aikaa ilmoittaa ministeriölle, haluavatko ne pääomittaa hankeyhtiötä ja mitä ratalinjausta ne kannattavat. Vaihtoehtoina ovat Porvoo–Kouvola ja Porvoo–Kotka–Luumäki.

Kouvola–Porvoo-oikoradan puolesta puhuu raha. Ministeriön ohjausyksikön johtaja Miikka Rainiala totesi, että vain yhtä ratalinjausta lähdetään suunnittelemaan. Ministeriön mukaan vaihtoehtojen arvioinnissa olennaista on, se että yhtiöön saadaan riittävä rahoituspotti.

Kouvola–Porvoo-hankkeen suunnitteluyhtiöön on alustavasti ilmoittautunut 11 kaupunkia. Mukana on Kouvolan lisäksi esimerkiksi Kuopio, Joensuu ja Lappeenranta.

Kotkan kautta kulkevaa itäistä rantarataa kannattaa Kotka ja viisi rannikkoalueen pienempää kuntaa.

Itäradan suunnittelukustannuksiksi arvioidaan 70 miljoonaa ja itäisen rantaradan 110 miljoonaa euroa. Valtion osuus suunnitteluyhtiön kuluista tulee olemaan 51 prosenttia. Loput 49 prosenttia jäävät kuntien kuitattavaksi.

Itäradan takana on taloudellisesti selvästi itäisen rantaradan tukiryhmää voimakkaampi liittouma. Myös radan arvioidut suunnittelukustannukset ovat pienemmät. Sen lisäksi Väylävirasto tuli aiemmin siihen tulokseen, että näistä kahdesta vaihtoehdosta itärata olisi toteutuessaan kustannustehokkaampi.

Syksyllä selvinnee, pitääkö veikkaus Kouvola–Porvoon puolesta paikkansa. Täytyy kuitenkin muistaa, että hankeyhtiön perustaminen ja suunnittelun eteneminen eivät millään tapaa takaa radan rakentamista. Siitä päätetään vuosien päästä.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset