Pääkirjoitus: Peltipoliisit leikkaavat tehokkaasti pahimpia ylinopeuksia, mutta oikeaa poliisia ne eivät korvaa

Poliisin ensimmäinen uuden polven nopeusvalvontakamera otettiin käyttöön runsas viikko sitten Korialla. Käyttöönottoa on edeltänyt mittava julkisuuskampanja. Poliisi on kertonut uusien kameroiden tarkoista kuvista ja tutkatekniikasta, joka mahdollistaa nopeuksien mittaamisen aiempaa etäämmältä.

Tehokas tiedottaminen on osa poliisin liikenneturvallisuuskampanjaa. Uudentyyppisen peltipoliisin ominaisuuksien esittely onkin osoittautunut tehokkaaksi pelotteeksi jo ennen käyttöönottoa. Uudet tolpat pystytettiin Kuutostien varteen keväällä, ja siitä lähtien on ollut nähtävissä uusi ilmiö. Autoilijat hiljentävät vauhtia aiempaa kauempaa ennen peltipoliisia.

Kameratolppia on syytetty pelkäksi rahastuskeinoksi, jolla kerätään varoja valtion kassaan. Kannattaa kuitenkin muistaa niiden turvallisuutta lisäävä vaikutus. Nopeudenvalvontakamerat leikkaavat tehokkaasti pahimpia ylinopeuksia risteysalueilla.

Korian ja Koskenkylän väliselle osuudelle Kuutostietä on pystytetty kaikkiaan kahdeksan paria uudentyyppisiä tolppia. Tolppaparit sijaitsevat risteysten lähellä, mikä pakottaa hiljentämään nopeutta risteysalueille yleensä säädettyyn kahdeksaankymppiin. Korialla kamera on seitsemänkympin alueella. Hitaammat nopeudet risteysalueilla ainakin todennäköisesti ehkäisevät rajuja kolareita.

Tolpat ovat kuitenkin vain tekninen apu — yksinään ne eivät riitä takaamaan turvallisuutta. Lisäksi tarvitaan nykyistä enemmän oikeita poliiseja valvomaan kuljettajien ja ajoneuvojen kuntoa sekä muuta liikennekäyttäytymistä.

Tehokkain tekninen keino Kuutostien turvallisuuden parantamiseen olisi perusparannus: tie rakennettaisiin Kouvolan länsipuolella kaksikaistaiseksi kumpaankin suuntaan ja varustettaisiin keskikaiteella. Tämä vähentäisi ohituskolareita.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut