Pääkirjoitus: Jos Kouvolan koulukyytejä muutetaan, tiedottamista ei saa jättää viime tippaan — Tarkka suunnittelu on myös kustannuskysymys

Varma merkki koulujen lukukauden alkamisesta tuntuu Kouvolassa olevan kipuilu koulukyytien kanssa. Yleensä isot ongelmat ajoittuvat syksyyn, mutta nyt epäselvyyksiä oli myös kevätlukukauden alkaessa loppiaisen jälkeen.

Tämänkertaiset ongelmat aiheutti se, että Korian ja Elimäen välillä kulkevien bussien vuorot muuttuivat vuodenvaihteessa. Oppilaat ja vanhemmat eivät saaneet tästä tietoa tarpeeksi ajoissa, ja osa lapsista sai turhaan odottaa bussia tienposkessa. Joillain vuoroilla kaikki eivät mahtuneet kyytiin.

On kaupungin tehtävä järjestää koulukyydit.

Sekaannukseen on selittäviä tekijöitä. Kouvolan joukkoliikennelogistikko lopetti työnsä marraskuussa, ja uusi aloitti vasta loppiaisen jälkeen. Opetuksena on se, että koulukyyteihin liittyvät muutokset täytyy ennakoida tarpeeksi ajoissa ja niistä ei voi tiedottaa vain muutaman päivän varoajalla. Nyt ensimmäiset Vilma-viestit lähtivät alle viikkoa ennen ensimmäistä koulupäivää.

Koulukyytejä käyttää Kouvolassa yli 1 500 oppilasta. Linja-autolla heistä kulkee 660 ja taksilla 590. Kumpaakin käyttää 300. Kyydittäviä on suhteessa enemmän kuin muissa suomalaisissa kaupungeissa, eikä määrä ei ole vähenemässä. Päinvastoin, koulujen sulkemiset lisäävät kuljetuksia.

Koululaisreitit muuttuvat jo ensi syksyksi, kun Ummeljoen koulu lopettaa ja Elimäen ja Valkealan lukiot valmistautuvat alasajoon. Syksyn muutos onkin suunniteltava huolella. Tarkka suunnittelu on kaupungille myös kustannuskysymys.

Teuroisissa asuva äiti kertoi maanantain Kouvolan Sanomissa ottaneensa ison osan perheen lasten kuljetusvastuusta itselleen. Samoin ovat hänen mukaansa tehneet myös muut vanhemmat. Näin ei kenenkään pitäisi joutua toimimaan — eikä kaikilla vanhemmilla ole siihen edes mahdollisuutta. On kaupungin tehtävä järjestää koulukyydit.