Pääkirjoitus: Kimolan kanavalla on näytön paikka

Kimolan kanavan hintalappu oli reilut viisi vuotta sitten luvanhakuvaiheessa vajaat 10 miljoonaa euroa. Kun kanava on nyt hienosäätöä vaille valmis, kustannukset yli tuplaantuivat 20,8 miljoonaan euroon.

Ilmiö ei ole uusi. Investointien kustannukset osuvat harvoin täysin nappiin, mutta kanavan kaltainen virhearvio on helppo tulkita vaikkapa tarkoitushakuiseksi harhaanjohtamiseksi. Toinen järkeenkäypä selitys on osaamattomuus arvioida kustannuksia edes sinnepäin.

Kysyä sopii, olisiko kanavahanke edennyt, jos alkuperäinen hintalappu olisi ollut reilut 20 miljoonaa.

Joka tapauksessa kanava on pian valmiina ensimmäiseen veneilykauteen. Epäilijöitä on yhä, vaikka hyviäkin merkkejä on ilmassa. Kanavassa liikennöi tulevana kesänä ainakin kaksi yrittäjää aluksineen.

Veneily-yrittäjien ja kanavan varrelle kaivattavien oheistoimintoja tarjoavien yrittäjien löytämisessä riittää töitä. Kyseessä on varsin lyhyt veneilykausi, joka tuskin on kahvila- ja ravintolayrittäjille mikään kultakaivos. Vaikka vesistöt olisivat sulina pitkään syksyyn, kävijöitä riittänee kunnolla vain kesäkuukausien ajaksi.

Heinolan Laivaosakeyhtiön laivuri Risto Turunen sanoo, että yhtiön tavoitteena on saada noin 2 000 matkustajaa Kimolan kanavan liikenteeseen. Viime kesänä Heinolan ja Vuolenkosken välillä matkustajia oli 1 800.

Ainutlaatuinen kanava luolineen ja sulkuineen kiinnostaa varmasti alkuvuosina. Jotta kanavasta tulisi vilkas väylä, on oheispalvelut saatava kuntoon.