Pääkirjoitus: Tienpidon taso punnitaan äärioloissa

Parin edellisen viikon aikana kymmenkunta rekkaa on joutunut onnettomuuksiin Kouvolan valtateillä. Tällä viikolla rekkoja on ajanut ulos erityisesti Kouvolan ja Kotkan välisellä valtatie 15:llä.

Tienpidon huonouden tai hyvyyden määrittää pitkälti se, miten poikkeus- tai äärioloissa onnistutaan. Niin sanotun normaalin talvikelin hyvä tienpito unohtuu hyvin pian, jos lumituiskun aikana tai sen jälkeen rytisee urakalla.

Valtatie 15 on Kouvolalle kirjaimellisesti elämän tie. Onkin tragikoomista, että pohjoisen Kymenlaakson asukkaita joudutaan kuljettamaan keskussairaalaan kapeaa ja vaarallista reittiä pitkin.

Vaarat nousevat uuteen potenssiin talvella huonossa kelissä. Jos rekkoja juuttuu muun liikenteen esteeksi pitkäksi aikaa, on reittejä etsittävä muualta.

Kouvolalainen autonkuljettaja totesi keskiviikon Kouvolan Sanomissa, että valtatie 15 oli Tykkimäen eteläpuolella maanantaina peilijäässä. Kouvolan ja Iitin teiden kunnosta vastaava työmaapäällikkö sanoi, että kaikki on tehty ELY-keskuksen laatuvaatimusten mukaan.

Helsinkiin, Lahteen ja Kotkaan menevät valtatiet on nostettu Kouvolan seudulla korkeimpaan hoitoluokkaan. Maallikolle tämä tarkoittaa sitä, että teillä liikkuvien turvallisuus pyritään varmistamaan kaikin mahdollisin tavoin myös äärioloissa.

Selvää on, että pahimpien lumimyräköiden ja lämpötilan vaihtelujen aikana kaikki valtatiet eivät voi kaikin paikoin olla moitteettomassa kunnossa.

Kaasujalan keventäminen on huonolla kelillä paras henkivakuutus. Se pätee myös tänään torstaina, kun Kymenlaaksoon on luvattu runsasta lumisadetta.

Luetuimmat

Kommentoidut