Pääkirjoitus: Lentovero eteni eduskuntaan—Lentoliikenteen verotusta olisi katsottava kokonaisuutena

Kansalaisaloite matkustajakohtaisesta lentoverosta on saanut tarvittavat allekirjoitukset ja etenee eduskuntaan. Kyseessä olisi ilmaston muutosta hillitsevä haittavero, jonka tarkoituksena on vähentää vapaa-ajan lentämistä, sillä se nostaisi lentolippujen hintoja. Ilmailu tuottaa aloitteen mukaan noin neljä prosenttia haitallisista kasvihuonekaasuista.

Aloitteen kohtalo on kansanedustajien käsissä, mutta eduskunnan puhemies Matti Vanhanen (kesk.) ei usko sen läpimenoon. Iltalehden haastattelema Vanhanen ei kannata sitä, että budjettikäsittelyyn kuuluvia yksittäisiä verolakeja alettaisiin säätää kansalaisaloitteiden kautta ja määritellä verotuottojen käyttöä. Aloitteessa esitetään, että lentoveron tuotto ohjattaisiin ympäristöpoliittisesti.

Verotuottojen kohdentamisesta Vanhasen näkemys on perusteltu. Monilla olisi halua päättää, mihin juuri hänen maksamansa verot käytettäisiin ja mihin ei. Jotkut eivät antaisi euroakaan kehitysapuun ja jotkut taas eivät rahoittaisi hävittäjähankintoja.

Meni aloite läpi tai ei, niin lentämisen verokohtelua voisi tarkastella laajemmin. Lentoliikenne nauttii monia veroetuja, joista muut liikennemuodot voivat vain haaveilla. Polttoaineesta ei makseta veroja eikä kansainvälisestä liikenteestä. Matkustajia houkutellaan taxfree-tuotteilla käyttämään lentomatkustamista. Lentoliikenne kasvaa jatkuvasti, Suomessakin vuosittain 10 prosentin vuosivauhdilla, eikä se siten tarvitsi erityistä verotukea.

Lentojen kallistuminen merkitsisi tietysti paluuta entiseen, jolloin lentäminen oli mahdollista vain hyvätuloisille. Lentoverokin toimisi samansuuntaisesti.

Markku Kumpunen

markku.kumpunen@kaakonviestinta.fi

Uusimmat uutiset