Pääkirjoitus: Sheikki Laakson itäratakommentti oli hätiköity – Edunvalvonta on pitkäjänteistä työtä, jossa käsiä ei saa heti nostaa pystyyn antautumisen merkiksi

Kouvolalainen kansanedustaja Sheikki Laakso (ps.) yllätti kuluneella viikolla kommenteillaan itäradasta. Laakso ilmoitti Facebook-sivuillaan, ettei hän kannata Porvoon kautta Kouvolaan kaavailtua itärataa – eikä myöskään Kotkan kautta haaveiltua rantarataa. Laakso piti järkevämpänä vanhojen ratojen kunnostamista.

Myöhemmin Laakso vielä korosti, ettei hän suinkaan vastusta itärataa, vaan kyse on siitä, ettei hän usko sen toteutumiseen. Epärealistista tavoitetta ei Laakson mukaan kannata jahdata.

Laakson lausunto oli hätiköity ja teki hallaa Kouvolan toiveille. Kaikkien kouvolalaisten ja erityisesti kansanedustajien tulisi tehdä töitä itäradan eteen. Kouvolalaisten rivien rakoilu on huono merkki – ikään kuin siinä ei olisi tarpeeksi, ettei Kymenlaakso löydä ratalinjauksesta yksimielisyyttä.

Sheikki Laakso on oikeassa siinä, että pääkaupunkiseudulta Porvoon kautta Kouvolaan kulkeva uusi itärata on vasta kaukainen mahdollisuus. Ensin pitää päästä yksimielisyyteen linjauksesta, sitten suunnitella. Myös rahoitusmallista pitää sopia ja rahoitus järjestää ennen kuin päästään rakentamaan.

Tähtäin on siis hyvinkin 20 vuoden päässä. Tämä ei kuitenkaan saa olla este edunvalvontatyölle. Jos nyt nostaa kädet pystyyn antautumisen merkiksi, voi olla aivan varma, ettei rata toteudu.

Kaupunkien edunvalvonta on pitkäjänteistä työtä, jota sekä viranhaltijoiden ja poliitikkojen pitää tehdä yhteistyössä. Poliitikoista kansanedustajat ovat avainasemassa. Viestin pitää olla yhtenäinen ja sitä pitää toistaa – muuten sanoma ei mene läpi.

Tuloksia saavutetaan erittäin harvoin saman tien, vaan hedelmät korjataan vuosien kuluttua. Ratahankkeiden kaltaisissa pitkissä projekteissa sekä eduskunta että hallitus ehtivät vaihtua monta kertaa ennen kuin ensimmäinen juna kulkee.

Uusimmat uutiset