Pääkirjoitus: Testi osoitti Moto GP:n vetovoiman — osakilpailun järjestäminen Kymi Ringillä vaatii vielä miljoonia euroja ja paljon töitä, mutta yleisöä tapahtumassa tulee riittämään

Kymi Ringillä maanantaina ja tiistaina järjestetyt Moto GP -testit olivat voimannäyttö radan taustalla olevalta Kymi Ring oy:ltä. Vuosikausien suunnittelun, rahankeruun ja aherruksen jälkeen Tillolassa viimein ajettiin. Rata-alueella on paljon tehtävää ennen ensi kesäksi suunniteltua Moto GP -osakilpailua, mutta suunta näyttää nyt hyvältä.

Rakennustöiden lisäksi kilpailuviikonlopun järjestäminen vaatii rahaa. Tiettävästi Moto GP:tä pyörittävälle Dorna Sportsille täytyy maksaa vuosittain muutaman miljoonan euron suuruinen ennakkomaksu eli niin sanottu kynnysraha. Vielä ei ole avattu, kuka kynnysrahan käytännössä maksaa ja miten kilpailuviikonlopun tulojen ja menojen ylipäätään arvioidaan muodostuvan.

Lahden kaupunki päätti keväällä lähteä tapahtumayhtiönsä KOKO Lahden kautta Kymi Ringin osakkaaksi kahden miljoonan euron pääomalainalla. Päätöksestä on valitettu Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen, mutta jos oikeus sallii, KOKO Lahden tytäryhtiö Lahti Events on jatkossa Kymi Ringin tapahtumien pääjärjestäjä.

Myös Kouvola on tukenut ratahanketta vuosien varrella. Aluksi suunnittelutyötä tehtiin kehitysyhtiö Kinnon tuella. Vuonna 2017 kahden miljoonan euron pääomalainan myöntäminen ratayhtiölle kaatui lakipykäliin, mutta sittemmin Kouvolan maksettavaksi on tullut esimerkiksi 445 000 euroa Kymi Ringin eritasoliittymän rakennuskuluja.

Järjestyipä taloudellinen palapeli miten tahansa, yleisöä Moto GP -osakilpailuun tulee riittämään. Jos sadesäässä tehtyjä testiajoja kävi arkipäivinä, keskeneräisissä olosuhteissa seuraamassa noin 8 000 katsojaa, Dorna Sportsin 100 000 kävijän tavoite kilpailuviikonlopulle ei kuulosta tippaakaan haihattelulta. Toteutuessaan tapahtuma tuo Kouvolan, Lahden ja Iitin yrittäjille merkittävän määrän rahaa ja nostaa koko alueen esille moottoriurheiluväen keskuudessa.

Kymi Ringin radalla on testikuljettajien mukaan vaativia mutkia. Käänteitä on riittänyt ratahankkeessakin. Täytyy toivoa, että pian järjestäjät voivat kiihdyttää rennosti kohti ruutulippua.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset