Pääkirjoitus: Kysyntä ratkaisee RRT-logistiikkahankkeen onnistumisen

Huomenna maanantaina Kouvolan kaupunginhallitus käsittelee Kullasvaaran logistiikka-alueen asemakaavaa. Kyseessä on RRT-hankkeen toinen vaihe.

Ensimmäisen vaiheen rakennustyöt käynnistyivät tämän vuoden alussa: maantie- ja rautatieterminaalin eli RR-terminaalin pitäisi olla valmiina käyttöön otettavaksi vuoden 2022 loppuun mennessä.

Epäileviä ääniä on alkanut kuulua useammasta suunnasta RRT-hankkeen laajuutta kohtaan. Kun Kiina-yhteys ei ole lähtenyt odotetulla tavalla vauhtiin, on kysytty — aiheellisesti — ovatko veronmaksajien eurot menossa investoinnissa hukkaan.

Maantie- ja rautatieterminaalin ja sitä ympäröivien alueiden rakentaminen on jaettu viiteen vaiheeseen. Terminaalin rakentamiseen keskittyvä ykkösvaihe ja terminaalin täysimittaisen hyödyntämisen mahdollistava kakkosvaihe liittyvät kaupungin suunnitelmissa hyvin läheisesti yhteen.

Näkemysero hankkeen edistämisessä koskee lähinnä sitä, pitääkö kaupungilla olla kaikki valmiina logistiikkayrityksiä varten vai olisiko yrityksiltä mahdollista saada sitoumuksia esimerkiksi aiesopimuksiin jo ennen logistiikkaan liittyvän infran valmistumista.

Toisin sanoen kyse on epäilystä, rakentaako kaupunki logistiikkainfraa tyhjän päälle, katteettomien odotusten varaan.

Epäilevät äänet ovat oikeassa siinä, että Kiina-yhteyden liikennemääristä ei ole annettu ajanmukaista tietoa. Liikenteen kuihtuminen olemattomaksi on tullut luottamushenkilöillekin yllätyksenä.

Jos ja todennäköisesti kun RRT-hankkeen ykkös- ja kakkosvaihe saadaan pakettiin, jatkoa on pohdittava tarkasti. Jos uusille logistiikkapalveluille ja -alueille ei ole tarpeeksi kysyntää, hankkeen loppuvaiheet on jätettävä odottamaan parempia aikoja.

Olennaista on, että päättäjillä on päätöksen hetkellä kaikki tieto käytössään.