Pääkirjoitus: Kouvolalaiset arvostavat kotikaupunkiaan – Vanha epäonnistunut markkinointikampanja painaa mainetta muualla maassa

Valtaosa Kouvolan asukkaista arvostaa kotikaupunkiaan. Äskettäin julkaistun imagotutkimuksen perusteella 80 prosenttia kouvolalaisista suosittelisi Kouvolaa asuinpaikkana.

Kaupungin teettämä tutkimus tehtiin vuodenvaihteessa. Siinä selvitettiin sekä asukkaiden että ulkopaikkakuntalaisten mielipiteitä kyselytutkimuksen ja media-analyysin yhdistelmällä.

Kouvolan Sanomien tällä viikolla julkaisemassa jutussa kouvolalaiset kehuivat erityisesti luontokohteita, liikuntapaikkoja ja pääsarjatason runsasta urheilutarjontaa. Tutkimuksessa paikalliset kiittivät lisäksi hyviä liikenneyhteyksiä.

Kehuihin ja kiitoksiin on aihetta. Kaikki yllä luetellut ovat Kouvolan vahvuuksia. On harmi, että liian harva Kouvolan ulkopuolella tietää niistä. Imagotutkimuksessa vain 60 prosenttia ulkopaikkakuntalaisista arvioi Kouvolan vastaavan hyvin tai erittäin hyvin mielikuvaa houkuttelevasta asuinpaikasta.

Hyvää on se, että ulkopaikkakuntalaisten arvio Kouvolan houkuttelevuudesta on hiukan kohentunut edellisestä tutkimuskerrasta vuodesta 2016. Yksi todennäköinen syy löytyy viime vuoden tärkeimmästä markkinointisatsauksesta, Korian asuntomessuista. Messukävijät pääsivät päivittämään mielikuvaansa Kouvolasta, ja monen arvio parani. Jo tämän takia asuntomessujen järjestämiseen kannatti sijoittaa.

Yhä edelleen monen muualla asuvan kuva Kouvolasta on vääristynyt. Imagotutkimuksessa kaupunkia kuvattiin esimerkiksi sanoilla harmaa ja betoninen. Kouvolan betonikaupungin maine on pitkä, mutta entisestään sitä vahvisti ironiaa hyödyntämään pyrkinyt Betonihelvetti-markkinointikampanja vuonna 2015.

Ironia on vaikea laji. Betonihelvetti-kampanjan vastamainonta ei onnistunut, vaan pikemminkin vahvisti sitä mielikuvaa, jota tuolloinkin haluttiin muuttaa.

Luetuimmat