Pääkirjoitus: Verottajan pakko-ohjaus verkkoasiointiin voi lisätä virheitä

Verohallinto on viime vuosina nykyaikaistanut palvelujaan monin tavoin, jotka ovat helpottaneet kansalaisten asiointia. Digipalveluiden ansioista veroilmoituksen muutosten tekemisen ja täydentämisen on voinut halutessaan kätevästi hoitaa verkon kautta.

Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta tai haluakaan käyttää sähköisiä palveluja hyväkseen. Verohallinto on nyt päättänyt saada nämä verovelvolliset sähköisten palvelujen käyttäjiksi vahvalla ohjauksella. Tänä keväänä se ei aio enää lähettää veroilmoituksen palautuskuorta eikä palautettavaa lomaketta. Ne saa vain erikseen pyytämällä.

Verottajan pyrkimys sähköisten palvelujen käytön laajentamiseen on ymmärrettävä. Se tuo säästöjä, kun käyttämättömäksi jäävien paperien lähettäminen loppuu. Sähköisten palvelujen käyttö on helpottanut myös verottajan toimintaa, kun numerot ovat jo valmiiksi käsiteltävässä muodossa.

Päätös on herättänyt huolta ja arvostelua. Veronmaksajien keskusliiton mielestä paperilla ilmoittamisesta ollaan tekemässä kohtuuttoman vaikeaa ja kansalaisten pakko-ohjaaminen sähköiseen asiointiin asettaa heidät eriarvoiseen asemaan. Tietokonetta ei hankita veroilmoitusta varten.

Verkossa tapahtuva asiointi on tätä päivää, mutta hallinnoissa on syytä arvioida, onko pakottaminen paras tapa motivoida kansalaisia uudistamaan toimintansa. Veroilmoituksen täyttäminen on yksinkertaistunut ja automatisoitunut, mutta vaatii silti tarkkuutta ja osaamista. Kun siihen liitetään ehkä vastenmielinen sähköisten palvelujen käyttö, niin virheitä ja selvittämistä syntyy. Veroilmoitusten omatoiminen postittaminenkin lisää sekaannuksia.

Markku Kumpunen

markku.kumpunen@kaakonviestinta.fi