Pääkirjoitus: Silmät auki Mustana perjantaina

Tänään vietetään Black Fridayta, joka rantautui Yhdysvalloista Suomeen toden teolla vasta muutamia vuosia sitten.

Vaikka marraskuun neljännen torstain jälkeinen perjantai on nimetty yhden päivän mukaan, on käsite levinnyt useissa myyntipaikoissa koskemaan pidempää aikaa.

Esimerkiksi useat nettikaupat myyvät kovilla alennusprosenteilla tavaroita ja palveluja koko viikon ajan, jotkut jopa pidemmän aikaa.

Black Friday on joulusesongin aloitus. Kun Black Friday -nimen alla tarjotaan yleensä kovia alennuksia, on joulukaupan avaus samalla parhaimmillaan tilaisuus hankkia esimerkiksi lahjoja edullisesti pukinkonttiin.

Alennusprosenttien kanssa kannattaa olla kuitenkin tarkkana. Vaikka alennukset olisikin laskettu oikein, olennaista on se, mistä hinnasta prosentit on laskettu.

Edellisvuosien opetusten perusteella joidenkin tavaroiden ja palveluiden perushinnat ovat nousseet ihmeellisesti normaalia korkeammaksi juuri Black Fridayksi. Tämän jälkeen alennusprosentit saadaan näyttämään helposti oikeaa lukua houkuttelevimmilta.

Esimerkiksi hotellihuoneita kauppaavat verkkokaupat hotels.com ja booking.com houkuttelevat matkailijoita useiden kymmenien prosenttien alennuksilla. Booking lupaa ”vähintään 40 prosentin alennusta”. Hotels tyytyy talvialennusmyynnissään ”Säästä jopa 40 prosenttia” -sloganiin.

Kuluttaja-lehti julkaisi viime viikolla selvityksen, jossa marraskuun 11. päivän Single’s Dayn erilaisista tarjouksista löydettiin vilunkia. Erityisesti kodintekniikkaa myyvät kaupat saivat sapiskaa.

Lehden mukaan tarjoukset olivat huonoja siinä mielessä, että tuotetta oli myyty samaan hintaan tänä vuonna aiemminkin.

Sama asia toistuu varmasti paikoin myös Black Fridayna.

Luetuimmat

Kommentoidut