Pääkirjoitus: Romutuspalkkio tuli takaisin

Tammikuun alussa voimaan tullut romutuspalkkio on näkynyt heti vuoden ensimmäisinä päivinä Kouvolan autokaupoissa.

Henkilöautojen keski-ikä oli vuonna 2016 Kymenlaaksossa 12,4 vuotta.

Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan vanhimmilla autoilla ajellaan Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa, jossa henkilöautokannan keski-ikä on 13,5—13,6 vuotta.

Suomessa autojen keskimääräinen romutusikä on noussut 2000-luvulla tasan 18 vuodesta reilusti yli 20 vuoden.

Ensimmäisen kerran romutuspalkkiota kokeiltiin Suomessa vuoden 2015 jälkimmäisellä puoliskolla. Romutettavaksi tuodusta autosta sai tuolloin 1 500 euroa, kun romun vaihtoi uuteen autoon.

Kokeilu sai liikkeelle myös keinottelijoita. Osa osti ensin romurautaa ja teki sen jälkeen bisnestä romutuspalkkiolla.

Keplottelu on nyt tehty vaikeammaksi kiristämällä romutuspalkkion ehtoja: esimerkiksi juuri ostamaansa vanhaa autoa ei voi tuoda romutettavaksi, sillä auton on ehtojen mukaan oltava romutuspalkkiota hyödyntävän omistuksessa 12 edeltävää kuukautta.

Romutuspalkkiolla pyritään saamaan Suomen teiltä pois huonokuntoisia ja runsaspäästöisiä vanhoja autoja. 1 500 euron tai 2 500 euron palkkio on monelle ratkaiseva kannuste lähteä autokaupoille.

Tilastokeskuksen mukaan uusia henkilöautoja rekisteröitiin Suomessa viime vuonna reilut 118 500. Peräti 45 prosenttia ensirekisteröinneistä oli Uudellamaalla.

Kymenlaaksossa uusia henkilöautoja rekisteröitiin 3 666 kappaletta, eli reilut 3 prosenttia maan kokonaismäärästä.

Rajallisilla markkinoilla kilpailu kovenee entisestään.

Janne Rönkkö
janne.ronkko@kouvolansanomat.fi

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet