Pääkirjoitus: Valtionyhtiö Fintraffic Raide sortui ohjauskeskusasiassa omituiseen veivaamiseen ja huonoon henkilöstöpolitiikkaan

Ensin kerrotaan, että rautatieliikenteen ohjauskeskus lähtee Kouvolasta. Sitten yhdistämisessä pääkaupunkiseudun keskukseen luvataan ottaa aikalisä. Mutta aikalisä kestääkin vain pari päivää luvatun puolen vuoden sijaan.

Fintraffic Raide oy:n toiminta ja tiedottaminen Kouvolan ohjauskeskuksen kohtalosta on ollut parin viime viikon aikana harvinaisen sekavaa.

Tiistaina valtionyhtiön omituinen veivaus päättyi – ainakin toivottavasti – Fintraffic Raiteen lyhyeen tiedotteeseen. Sen mukaan yhtiö on päättänyt, ettei sillä ole edellytyksiä yhdistää pääkaupunkiseudun ja Kouvolan keskuksia.

Tämä tarkoittanee, että ohjauskeskus pysyy Kouvolassa ainakin lähivuodet. Yhtiön johto ei kommentoinut asiaa tai antanut lisätietoja lyhyeen tiedotteeseen. Pitää muistaa, että kyseessä oli jo toinen kerta, kun suunnitelma keskuksen siirrosta kariutui. Edellisellä kerralla vuonna 2017 yhtiö (silloinen Finrail) lupasi palata asiaan 2020-luvulla.

Seuraava etappi lienee vuodessa 2024, jolloin pääkaupunkiseudun uusittava keskus pitäisi ottaa käyttöön.

Joka tapauksessa nyt kannattaa iloita siitä, että laaja ja ansiokas vaikuttaminen tuotti tulosta. Poliittinen paine johti siihen, että Fintraffic Raide joutui perääntymään. Toki taustalla oli myös selkeitä asiaperusteita: Kouvolassa on vankkaa osaamista ja toisaalta raideliikenteen ohjauksen keskittäminen olisi huoltovarmuuden kannalta riski.

Hankalin tilanne on ollut Kouvolan henkilöstölle. Yt-neuvottelut alkoivat joulun alla. Tilanne oli pitkään epäselvä, eikä täyttä varmuutta ole vieläkään. Tiistaina julkaistu tiedote on sen verran ympäripyöreä, että tulkinnanvaraa jää yhä.

Erikoista oli myös se, että yhtiö päätti yt-neuvottelut keskuksen siirrosta tammikuun lopulla, mutta ainakin yhdessä vaiheessa aikoi tiedottaa lopullisesta päätöksestä vasta kesällä. Kokonaisuudessaan kehnoa henkilöstöpolitiikkaa.