Pääkirjoitus: Kuntaministeri Sirpa Paatero on pahasti puolueellinen itärata-asiassa – Kuinka paljon ministeri voi vetää kotiinpäin?

Kuntaministeri Sirpa Paatero (sd.) asettuu selkeästi ajamaan oman kotiseutunsa asiaa Helsingistä itään kaavaillun radan linjaamisessa. "Työ ja taistelu itäisen rantaradan puolesta jatkuu", ministeri ilmoittaa Kymen Sanomiin lähettämänsä lukijakirjeen otsikossa.

Kirjoituksessa Paatero hämmästelee, miksi liikenne- ja viestintäministeriö asetti Porvoon ja Kouvolan kautta kulkevan linjauksen rantaradan edelle. Ministeriö tiedotti syyskuun lopussa, että Porvoo–Kouvola-väli on ykkösvaihtoehto, kun jatketaan radan hankeyhtiöneuvotteluita.

Paatero muistuttaa, että hän on toiminut vuodesta 2000 saakka rantaratatoimikunnassa ja lopettaa: "Emme ole luovuttamassa, vaan lisäämme vaikuttamista". Kouvolan kannalta lupaus on huolestuttava, sillä Paatero kuuluu talouspoliittiseen ministerivaliokuntaan, jonka pitäisi tänä syksynä päättää valtion osallistumisesta radan suunnittelua varten perustettavaan hankeyhtiöön.

Poliitikko, myös ministeri, saa tietenkin pitää oman kotiseutunsa puolta. Kuntavaalien lähestyessä kyseessä voi myös olla viesti paikallisille kannattajille. On silti aiheellista kysyä, kuinka paljon ministeri voi vetää kotiinpäin valtakunnallisessa päätöksenteossa. Ministerit tekevät työtä koko Suomelle.

Nyt näyttää siltä, että kuntaministeri ajattelee ensisijaisesti kotikuntansa Kotkan ja sen lähiympäristön etua. Kymenlaakson yhtenäisyyden ja yhteistoiminnan kannalta tämä on ikävä asia. Paatero sivuuttaa sujuvasti sen, että Porvoon ja Kouvolan kautta kulkeva ratalinjaus palvelisi laajasti koko itäistä Suomea ja helpottaisi noin miljoonan suomalaisen matkustamista.

Kotkassa on muutenkin oltu aktiivisia rata-asiassa. Kaupunki palkkasi äskettäin konsulttitalo Milttonin lobbausavuksi. Lisäksi Kotka päätti luvata omasta pussistaan rantaradan hankeyhtiön puuttuneet 16,3 miljoonaa euroa. Tämä nostaisi Kotkan satsauksen yhteensä lähes 38 miljoonaan. Vertailun vuoksi: Kouvola on luvannut itäradan hankeyhtiöön 4,8 miljoonaa.

Luetuimmat