Sana sunnuntaiksi: Jumalan joululahja

”Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin.” Nämä sanat lausui profeetta Johannes Kastaja ohikulkevaa Jeesusta osoittaen.

Termillä ”Jumalan karitsa” Johannes viittaa sen ajan uhrikäytäntöön. Jerusalemin temppelissä uhrattiin tuolloin syntiuhreja. Uhrieläimen veri sovitti ihmisten synnit Jumalan edessä. Synnit siis saatiin anteeksi uhriveren ansiosta. Jumala oli asettanut nämä uhrilait sanoen: ”Veressä oleva elämänvoima tuo sovituksen.”

Tämän ajan ihmisille tuo uhrikäytäntö on vieras ja julmalta tuntuva toimenpide. Uhrata eläin syntiemme tähden. Sana synti ei hätkähdytä meitä, niin kuin se kauhistutti ihmisiä tuolloin. Mainoskielellä viestitään, että jokin voi olla syntisen hyvää. Mutta että ihminen on syntinen ja paha, pyhän Jumalan edessä sovittajaa tarvitseva, uskotko sen?

Nyt Johannes osoittaa Jumalan oman uhrikaritsan tulleen. Tuo virheetön Karitsa, Jeesus, syntyi tallissa ja nukkui seimessä, eläinten ruokinta-astiassa. Hänen syntymänsä uutisoitiin ja kuulutettiin, tieto levisi koko kaupunkiin. ”Lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu.” Hän on Vapahtaja, rauhan tuoja. Pelastaja, joka pelastaa ihmiset heidän synneistään. Jumalan Karitsa, joka korvaa syntiuhrit. Yksi, kertakaikkinen uhri, meidän edestämme, uskotko sen?

Rakkaudesta ihmiseen, syntyi maan pimeyteen Poika Jumalan. Kaikui yössä Betlehemin sanoma tuo kallehin. Odotettu Pelastaja, profetoitu Vapahtaja, Poika Jumalan. Toivo lepäs lapsen yllä, ilo seimen ympärillä. Katseessa jo kaiken Luojan risti oli Golgatan. Siellä Pojan tehtävä on raskahasti täyttyvä. Rakkaudesta ihmiseen syntyi maan pimeyteen Poika Jumalan. Lahja Jumalan.

Maarit Kenttälä

seurakuntapastori

Anjalankosken seurakunta