Sana sunnuntaiksi: Tuhmaa vai tyhmää?

Jeesus puhui usein ihmisen itsekkyydestä ja kovuudesta ja että pitäisi kohdella lähimmäistä rakastaen ja lempeästi. Tuhmuuteen hän tarjosi lääkkeeksi anteeksiantoa. Mutta mikä avuksi tyhmyyden edessä? Kysymys ihmisen typeryydestä näytti olevan varsin kiperä ja tuli esiin, kun Jeesus opetti maailman ajan päättymisestä.

Viimeisinä aikoina ei punnitakaan vain sitä, onko ihminen ylipäätään osannut tehdä oikeita valintoja iankaikkisuusasioissa, vaan erityinen huoli Jeesuksella oli heistä, jotka olivat jo sisällä pelastuksen asioissa. Mitä tekevät iankaikkisuudesta saamallaan tiedolla ne, jotka saivat tehtäväkseen levittää Hänen tuomaansa valoa tähän kärsimyksen maailmaan?

Jeesus kertoi vertauksen kymmenestä morsiusneidosta, jotka lähtivät vastaan sulhasta (Matt 25:1-13). Viisi oli viisasta ja otti mukaan lamput varaöljyineen, mutta viisi nappasi pelkät lamput. Heitä Jeesus nimitti tyhmiksi ja tyhmäähän se oli, sillä eiväthän pimeät lamput mitään valaise. Ja niin oli viisi morsiusneitoa vastassa sulhasta sammunein lampuin. Pimeiden lamppujen kantajat eivät päässeet ollenkaan hääjuhlaan. Siellä vaan surkeina oven takana kolkuttivat.

Kuka jättäisi täyttämättä lamppuaan öljyllä, jos on kerran saanut haltuunsa arvokkaan esineen, jonka valo auttaa sekä itseä että muita? Vain todella typerä ja sellaiseen tyhmyyteen on vaikea löytää lääkettä. Se näkymä oli niin hurja, että Jeesus halusi siitä vakavasti varoitella ja etukäteen herätellä: Valvokaa!

Olen aina opettanut varovaisesti pelastushistorian viimeisistä asioista, ettei vaan ainakaan nuoria pelottaisi. Nyt sitten joka tuutista pauhaava ilmasto-opetus tempaa kaiken ikäiset pelottaviin näkymiin. Maapallon tilaa pohtiessamme me aikuiset käytämme kovia sanoja ja riitelemme, ja sekin on pelottavaa.

On tärkeää täyttää lamput öljyllä ja pitää esillä toivoa, että kaikki on lopun perin maailmankaikkeuden Jumalan käsissä. Hän ei jättänyt kaikkea ihmisen varaan. Se olisi ollut aivan liian tyhmää. Hänen pelastava rakkautensa on meidän kaikkien toivomme, sekä ajassa että ikuisuudessa. Rukoillaan Häntä täyttämään lamppumme viisaudella vaikeiden kysymysten äärellä.

Minna Tanska,

Jaalan kappalainen

Luetuimmat