Sana sunnuntaiksi: Kolme tapaa puhua pyhyydestä

Minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset lausuvat, heidän on tuomiopäivänä tehtävä tili. Sanojesi perusteella sinut julistetaan syyttömäksi, ja sanojesi perusteella sinut tuomitaan syylliseksi. (Matt. 12:36–37)

Jumala on kaiken pyhyyden lähde. Vain Hän on pyhä ja kaikki pyhyys virtaa Hänestä. Vain hänen yhteydessään me voimme kokea pyhyyttä. Mikä voisi olla oikea tapa puhua pyhyydestä?

Ensimmäinen vastaus voisi olla hiljaisuus, sillä me olemme suurien mysteerien edessä. Erityisesti kuoleman hetkellä me luonnostaan hiljennymme ja pysähdymme. Syntymän ja kuoleman ihmeen edessä meillä ei ole sanoja.

Me monesti yritämme määritellä sanojemme kautta todellisuutta mutta monesti se karkaa sanojemme tavoittamattomiin. Sen vuoksi tunnemme myös apofaattisen teologian. Se myöntää, että sanamme eivät riitä kuvaamaan pyhyyttä ja sen vuoksi toteamme, että Jumala on todella hyvä mutta paljon enemmän. Jumala on rakkaus mutta paljon enemmän kuin meidän ymmärtämämme rakkaus.

Voisiko meillä olla toinen tapa puhua pyhyydestä? Kyllä. Me voimme todistaa kokemastamme Jumalan läsnäolosta, pyhyydestä ja uskostamme tekojemme kautta.

Emme tarvitsisi saarnoja, jos oma elämämme loistasi Jumalan kirkkautta. Ei olisi tarvetta sanoille, jos todistaisimme uskostamme teoillamme. Maailmassa ei olisi epäuskoisia, jos me olisimme todellisia kristittyjä. Kirkkoisä Johannes Krysostomos (k. 407)

Uskonmukainen elämä on ennen kaikkea tekemistä.

Evankeliumissa kysytään rikkaan miehen suulla: Kuinka voisin saavuttaa iankaikkisen elämän? Jeesus vastasi: Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua. (Luuk 18:21). Kun mies poistui pettyneenä, Jeesus jatkoi: Kuinka vaikea onkaan niiden, jotka paljon omistavat, päästä Jumalan valtakuntaan!

Jumalasta me voimme puhua monilla sanoilla mutta voimme olla varmoja, ettei yksikään sana riitä kuvaamaan Jumalaa ja hänen tekojaan. Siksi kannattaa hiljentyä ja auttaa toisiamme jakamalla sitä hyvyyttä, jota me olemme Jumalalta lainaksi saaneet. Se on vakuuttavinta puhetta pyhyydestä.

Ville Kiiveri

Kirkkoherra, Haminan ortodoksinen seurakunta

Luetuimmat