Sana sunnuntaiksi: Enemmän kuin jatkoaika

Surusaatto kulkee ulos kaupungista. Paareilla makaa leskiäidin ainoa poika. Iso väkijoukko suree yhdessä äidin kanssa. Kaupunginportin tienoilla saatto kohtaa matkamiehen, joka käskee nuorukaisen nousta ylös paareiltaan. Kuollut herää eloon, ja pian koko väkijoukko ylistää Jumalan hyvyyttä. Jumala on lähettänyt profeetan kansansa avuksi!

Vain profeetanko? Miksi väkijoukko Nainin kaupungissa ei heti ymmärtänyt, että heidän edessään seisoo jotain paljon enemmän: heidän edessään seisoo Jumalan Poika, Lunastaja, Vapahtaja, kuoleman Voittaja?

Ehkä siksi, ettei tämä poika ollut ensimmäinen sillä seudulla kuolleista herätetty nuorukainen. Kuninkaiden kirjassa kerrotaan, kuinka kahdeksan vuosisataa aiemmin profeetta Elisa oli myöskin herättänyt kuolleen pojan samalla seudulla.

Itse asiassa useimmat Jeesuksen tunnusteot olivat sellaisia, että Vanhan testamentin suuret profeetat olivat jo aikapäiviä sitten tehneet samanlaista: ei tarvinnut olla Jumalan Poika voidakseen — Jumalan avulla toki — ruokkia nälkäisiä, parantaa sairaita tai edes herättää kuolleen elämään.

Kuitenkin jokainen profeetan ruokkima tuli uudelleen nälkäiseksi. Kuitenkin heidät, jotka nostettiin hautajaispaareilta (tai jopa hautaluolasta, kuten Lasarus) takaisin elämään, haudattiin lopulta.
He saivat elämässään jatkoajan, mutta viimeistään korkeassa iässä ja elämästä kyllin saaneena oli heidänkin aika lähteä täältä pois.

Siksi Jeesuksen puhe elämästä ja ylösnousemuksesta on vielä paljon enemmän: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää vaikka kuoleekin." (Joh. 11:25)

Jeesuksen ylösnousemus on enemmän kuin lyhyt jatkoaika. Ääretön, loputon, iankaikkinen — kaikki ihmisen ymmärrykselle vaikeita sanoja, koska ne ovat enemmän kuin täällä pystyy näkemään.

Tämä erottaa Jeesuksen kaikista profeetoista aiemmin ja myöhemmin. Yksin Jeesuksella on ikuisen elämän sanat. Yksin Jeesuksella on annettavana vielä enemmän kuin pelkkä jatkoaika.

Arto Hyvättinen
Valkealan pappi

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut