Sana sunnuntaiksi: Kuusankosken kirkossa

Vuosi 2019 on ollut Kuusankosken seurakunnassa juhlavuosi. Tulihan tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta seurakuntamme perustamisesta.

Kuusankosken seurakunnan eräs suuri ilonaihe on kaunis kirkkomme, joka viettää samoin tämä vuonna juhlavuottaan. Se valmistui 90 vuotta sitten.

Kuusankosken kirkossa on monia hienoja yksityiskohtia. Eräs niistä on Suomessa hyvin harvinainen alttarikaiteen keskellä oleva portti, joka avautuu ja sulkeutuu. Kaksiosaisen rautaportin yläreunassa on Paavalilta peräisin oleva kehotus ”rukoilkaa lakkaamatta”.

Lakkaamatta rukoileminen ei tarkoita sitä, että me luettelemme aamusta iltaan erilaisia pyyntöjä Jumalalle. Lakkaamaton rukous tarkoittaa sitä, että tulemme tietoisiksi siitä, että me elämme Jumalan kasvojen alla.

Kun me elämme rukouksessa, me muistamme, ettemme ole koskaan yksin. Kaikkien ilojen, murheiden, haasteiden ja ahdistusten keskellä me saamme luottaa siihen, että Jumala on hyvin lähellä.

Toinen näkyvä yksityiskohta Kuusankosken kirkossa on Alvar Cawénin kirkon valmistusvuonna 1929 maalaama alttaritaulu Kristus Getsemanessa. Itselleni Kuusankosken kirkon alttaritaulu on rakas ennen kaikkea sen sanoman tähden.

Maalauksessa näemme opetuslapset nukkumassa, mutta Jeesus valvoo ja rukoilee. Minä näen taulussa rohkaisevan viestin: Me voimme olla, ja olemmekin usein uupuneita ja voimattomia — Mutta ei hätää, sillä Jeesus itse on lähellä ja rukoilee meidän puolestamme.

Kolmas kirkkomme yksityiskohta, jonka tahdon mainita, on krusifiksi eli veistos ristiinnaulitusta Jeesuksesta.

Tuo veistos on kirkossa keskeisellä ja korkeimmalla paikalla eli kuoripalkin päällä. Kyseinen krusifiksi oli jo vuonna 1919 väliaikaiseksi kirkoksi muutetussa Kymiyhtiön seuratalossa.

Ristin äärellä kaikki ovat samanarvoisia.

Veistos ristiinnaulitusta Jeesuksesta on ollut Kuusankosken seurakunnan keskeisenä tunnuksena alusta asti — 100 vuoden ajan. Risti kertoo Jumalan armosta ja rakkaudesta meitä kaikkia kohtaan. Risti kertoo Jeesuksesta, joka on sovittanut meidän jokaisen syntimme.

Risti yhdistää. Sen äärellä kaikki ovat samanarvoisia — Jumalalle äärettömän rakkaita.

Kimmo Ylikangas,

Kuusankosken kirkkoherra

Uusimmat uutiset