Kaupallinen yhteistyö | Kouvola Innovation

Kiinnostaako 8 miljoonan euron siivu asuntomessukakusta, kouvolalaisyrityksille on tarjolla lisää asiakkaita heinä–elokuuksi

Asuntomessukävijät jättävät Kouvolaan kävijätutkimusten mukaan 13–15 miljoonaa euroa. Kinnon Messukohteena koko Kouvola -hanke kasaa yrityksiä yhteistyöhön, jotta messukävijöiden käynti Kouvolassa olisi onnistunut ja yritykset saisivat oman siivunsa kävijöiden rahankäytöstä.

Ravintoloitsija Susanna Kurvinen rakentaa Verlan Myllymakasiiniin uutta kahvilaa. Verlan tehdasmuseoalue on Kouvolan asuntomessujen yksi virallisista oheiskohteista.
Ravintoloitsija Susanna Kurvinen rakentaa Verlan Myllymakasiiniin uutta kahvilaa. Verlan tehdasmuseoalue on Kouvolan asuntomessujen yksi virallisista oheiskohteista.


Petra Onnela
ei jäänyt viime kesänä kädet taskussa odottamaan, josko asuntomessuvieraat löytävät hänen Petras Cafe kahvila-ravintolaansa Porin keskustassa.

– Ehdottomasti kannatti lähteä mukaan Porin yrittäjien, kaupungin ja alueen lehtien kanssa tehtävään yhteistyöhön ja markkinoida asuntomessujulkaisuissa, Onnela kertoo.

Lounasruokaa, kahvia ja leivonnaisia sekä pikkupurtavaa tarjoavan kahvilan liikevaihto kasvoi asuntomessukuukauden aikana 20–25 prosenttia.

– Vaikka itse asuntomessualueellakin oli tarjolla paljon syötävää, messuvieraat tulivat myös kaupunkiin ja käyttivät keskustan palveluja. Meillekin heitä tuli runsaasti. Koko kuukausi oli vilkasta, mutta varsinkin messujen ensimmäisellä ja sitten taas viimeisellä viikolla piti todella kiirettä, Onnela kertoo.

Petras Cafen valikoimat ovat runsaat, eikä hänen tarvinnut sopeuttaa valikoimia mitenkään erityisesti asuntomessujen mukaan. Mutta aukioloaikoja hän kahvilassaan kasvatti.

– Olemme normaalisti auki joka päivä aamukahdeksasta iltaseitsemään, mutta asuntomessujen aikaan olimme auki iltakymmeneen, koska kyllä näin isojen tapahtumien ihmismäärää kannattaa houkutella.

Kävijätutkimusten mukaan asuntomessut jättävät isäntäkaupunkiin noin 13–15 miljoonaa euroa. Siitä kolmasosa kulutetaan asuntomessualueella erilaisiin palveluihin ja kaksi kolmasosaa asuntomessupaikkakunnalla. Kinnon Messukohteena koko Kouvola auttaa kouvolalaisia yrityksiä kehittämään keinoja houkutella asuntomessukävijöitä näiden asiakkaiksi.


Kahvilan työntekijät kuulivat kahvilassa puhutuista murteista, että asiakkaat ovat muualta Suomesta. Mutta asuntomessuvieraat pystyttiin bongaamaan myös heille suunnatun tarjouksen kautta.

– Asuntomessujen pääsylipulla sai pienen alennuksen, ja kassaraporteista pystyimme seuraamaan, kuinka paljon tarjousta käytettiin.

Yhden asian Petra Onnela olisi asuntomessuja varten tehnyt toisin.

– Olisi pitänyt tehdä joku pieni matkamuisto Porista tai meidän kahvilasta, esimerkiksi postikortti. Sellaisia ihmiset kovasti kyselivät, vaikka Porin kaupunkikin oli sellaisia teettänyt.

Kouvolalaiset ravintolat ja kahvilat ovat viritelleet Messukohteena koko Kouvola -hankkeen kanssa yhteistyötä yhdeksi asuntomessuviikoksi. Susanna Kurvinen uskoo, että mukaan saadaan monta yritystä, kun tapahtuma on helppo järjestää.

Ravintolakierros messuvieraille

Kävijätutkimusten mukaan asuntomessut jättävät isäntäkaupunkiin noin 13–15 miljoonaa euroa. Siitä kolmasosa kulutetaan asuntomessualueella erilaisiin palveluihin ja kaksi kolmasosaa asuntomessupaikkakunnalla.

– Asuntomessuvieraat majoittuvat tänne, käyvät ravintoloissa ja kahviloissa sekä ostoksilla ja nähtävyyksissä, kertoo Kouvola Innovationin matkailuasiantuntija Raija Sierman.

Kouvolalaiset ravintolat ja kahvilat ovat viritelleet Messukohteena koko Kouvola –hankkeen kanssa yhteistyötä yhdeksi asuntomessuviikoksi. Ravintola Olén, Ravintola Verlan, Kymin Huvilan ja Lounasravintola W:n ravintoloitsijan Susanna Kurvisen mielestä ei voi tuudittautua ajattelemaan, ettei paikallisten yritysten tarvitse tehdä mitään tavallisuudesta poikkeavaa saadakseen asuntomessuvieraita asiakkaikseen.

Kurvinen on ideoinut paikallisten ravintoloiden, baarien ja kahviloiden yhteistä tapahtumaa, jota markkinoitaisiin asuntomessuvieraille.

– Ravintolatapahtumalla olisi joukkovoimaa, ja sen avulla paikalliset ravintolat ja kahvilat näkyisivät asuntomessuvieraille ja muillekin matkaajille paremmin kuin jos kukin ravintola yrittäisi yksinään, Kurvinen sanoo.

Kurvisen suunnitelmassa eri paikoista muodostuisi ketju, joissa jokaisessa tarjottaisiin esimerkiksi pieni suupala, tapas tai miksi kukakin sitä haluaisi kutsua. Kun messutarjottava ei olisi liian vaivalloinen toteuttaa eikä tapahtuman toteuttamiseen tarvitsisi palkata lisää työntekijöitä, Kurvinen toivoo ravintoloiden, baarien ja kahviloiden innostuvan ja lähtevän mukaan.

– Jos suupalan hinta jäisi kohtuulliseksi, asuntomessuvieraat saataisiin kiertämään useammassa paikassa, ja uskon, että tapahtuma kiinnostaisi myös paikallisia. Ihmisiä kuhiseva Kouvola näyttäisi sekä turisteille että paikallisille, että Kouvola on kiva ja elävä paikka.

Omissa ravintoloissaan Susanna Kurvinen aikoo asuntomessujen ajaksi laajentaa aukioloaikoja.

Laajennetut aukioloajat

Omissa ravintoloissaan Kurvinen aikoo asuntomessujen ajaksi laajentaa aukioloaikoja. Kymin Huvila on auki myös iltaisin ja sunnuntaisin ja lounasta saa viikonloppuisinkin.

Ravintola Verla sijaitsee Verlassa, joka on asuntomessujen oheiskohde, myös siellä on pidennetyt aukioloajat.

– Kaikkien kouvolalaisten yritysten, ei vain ravintoloiden, kannattaa miettiä, millä tavoin ne parhaiten palvelevat messuvieraita ja hyödyntävät omassa liiketoiminnassaan tulevan kesän mahdollisuudet. Järjestämme yhteisiä palavereja yrityksille, joissa vielä hiomme yhteisiä tekemisiä. Näistä tiedotetaan yrityksille sähköpostilla ja Kinnon nettisivuilla. Tulemme tekemään myös messukesän Kouvola-fiilistä katunäkymään, jotta saamme houkuteltua kävijät messualueen ulkopuolella olevien palveluiden pariin, Sierman kertoo.

Kouvola asuntomessuilla

* Kouvola-shop
Alueen yritysten yhteinen myyntiteltta messualueella. Sadan neliön teltassa myydään kouvolalaisia tuotteita käsitöistä palvilihaan. 100 neliön telttaan on jo ilmoittautunut yli 20 yritystä.

* Kouvola-info
Kaupungin virallinen infopoiste messualueella, josta saa tietoa kaupungin palveluluista kuten asumisesta, aktiviteeteista ja matkailukohteista.

* visitkouvola.fi
Sivustolle on avattu asuntomessuosio, josta löytyy hyödyllistä tietoa niin näytteilleasettajille, messukävijöille kuin myös tietoa yritysyhteistyöstä.

* Messulehti
Kouvolan lisäksi lähikaupunkeihin jaetaan kesän alussa messulehti.

www.kinno.fi