Kaupallinen yhteistyö | Kauppakeskus Veturi

Kauppakeskus on todistetusti turvallinen – lue miten asiakkaiden turvallisuuteen panostetaan kauppakeskus Veturissa sijaitsevassa kampaamossa

Kevät muutti käytäntöjä kaikkialla, erityisesti asiakaskohtaamisaloilla. Kauppakeskus Veturissa sijaitsevalle Hiustropiikille se lisäsi terävöitystä jo valmiiksi korkeaan hygieniatasoon, maskirumbaa ja pyykkikoneen tasaista pyöritystä.

Hiustropiikin yrittäjän, Katri-Leena Koivulan sylissä oleva nippu kankaisia suojakappoja on matkalla taukotilan pesukoneeseen. Kapat pestään jokaisen asiakkaan jälkeen. 
Hiustropiikin yrittäjän, Katri-Leena Koivulan sylissä oleva nippu kankaisia suojakappoja on matkalla taukotilan pesukoneeseen. Kapat pestään jokaisen asiakkaan jälkeen. 

– Käy pesemässä kätesi saippualla ennen kuin istahdat odottamaan, pesupaikka löytyy täältä, Hiustropiikin yrittäjä, Katri-Leena Koivula, ohjaa ystävällisen tapaan parturiin tullutta asiakasta kohti pesuohjein varustettua allasta.

Ennen pesua asiakas on antanut Koivulalle puhelinnumeron, josta hänet voi tarvittaessa tavoittaa. Näin varmistetaan, että mahdollisen altistuksen sattuessa kaikki edellisen päivän asiakkaat ovat kontaktoitavissa ohjeiden antamiseksi.

– Yhteystiedot eivät ole meitä, vaan asiakkaan omaa turvallisuutta varten, Koivula tarkentaa.

Aina asiakkaita ajatellen

Hiustropiikilla on käytössään paljon pinta-alaa ja lukuisia asiakaspaikkoja. Asiakkaat sijoitellaan eri puolille tilaa, myös odottelevia asiakkaita ohjataan ruuhkahetkissä asiakaspaikoille turvavälien toteutumiseksi.

Timo Pyykkönen on Hiustropiikin vakioasiakas. Väljät tilat mahdollistavat turvallisen asioinnin.
Timo Pyykkönen on Hiustropiikin vakioasiakas. Väljät tilat mahdollistavat turvallisen asioinnin.

Asiakaspaikat ovat erotettu toisistaan verhoilla, jotka antavat rauhallisemman palvelutilanteen – ja pysäyttävät pisarat.

– Olemme varustautuneet koronaan jo vuosia, yrittäjä Katri-Leena Koivula naurahtaa, – puhtaudesta huolehtiminen on aina ollut meille tärkeää.

Koronan myötä korkeaa hygieniatasoa on tehostettu entisestään. Suojatoimet vievät aikaa.

–Desinfioimme kaikki käytetyt välineet sekä asiakaspaikan pinnat; pöydän ja käsinojat. Kankaiset suojakapat menevät pesukoneeseen jokaisen asiakkaan jälkeen. Taukotilassamme pyörii päivän aikana useampi koneellinen.

Kaikki asiakkaat ohjataan ensimmäiseksi käsipesulle.
Kaikki asiakkaat ohjataan ensimmäiseksi käsipesulle.

Tartuntatautien stoppaaminen näkyy kaikkialla. Kasvosutien tilalla ovat kertakäyttökasvopyyhkeet. Parranajo ja kasvohoidot sujuvat turvallisesti, kun käytössä on maskin lisäksi visiiri.

– Riskiryhmiin kuuluvia asiakkaitamme olemme voineet palvella minimoimalla kaikki turhat kontaktit. Toista sisäänkäyntiämme käyttäen pääsee suoraan ulkoa omalle asiakaspaikalle. Peruukkisovituksissa voimme pysytellä poissa sovitushuoneesta kaiken ollessa huoneessa valmiina, Koivula kertoo.

Kasvomaskeja metritolkulla

Kymenlaakson koronatilannetta Koivula seuraa tarkkaavaisesti. Uuteen aaltoon on valmistauduttu keväällä opituin keinoin. Kasvomaskit ovat olleet käytössä pandemian alusta alkaen.

– Henkilökunnan kertakäyttöiset maskit ompelee siskoni. Materiaali on ollut tiukilla, mutta ehdimme onneksi hankkia kaksi suurta rullaa juuri tarkoitukseen sopivaa polypropeenikangasta.

Kertakäyttöisiä kasvomaskeja kuluu päivän mukaan 3-6 kappaletta. 
Kertakäyttöisiä kasvomaskeja kuluu päivän mukaan 3-6 kappaletta. 

Kertakäyttöisiä maskeja kuluu Hiustropiikissa päivästä ja asiakasmäärästä riippuen yhdellä työntekijällä 3–6 kappaletta. Määrä on melkoinen jo viikkotasolla katsottaessa.

– Teemme omalta osaltamme voitavamme, ja toivomme, että myös asiakkaat kantavat oman vastuunsa. Turvallisuus tulee toisten huomioimisesta ja kunnioittamisesta. Jos tilanne pahentuu, edellytämme asiakkailtammekin maskin käyttöä. Oman maskin puuttuessa meiltä voi ostaa kertakäyttöisen eurolla.

Asiakkaat ovat oikeassa -todistetustikin turvallista

Veturissa silmiin osuva COVID-19 COMPLIANT -sertifikaatti on ansaittu todistus koronaturvallisesta ympäristöstä. Kauppakeskus teetti heinäkuussa turvallisuusasioiden kehittämiseen erikoistuneella kansainvälisellä SAFE Shopping Centers:llä auditoinnin, jossa arvioitiin laajasti koronaturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Järjestelmällisessä selvityksessä punnittiin kaikki kauppakeskuksen toiminnot hallinnoinnista tavarantoimituksiin, henkilökunnan ja asiakkaiden informoinnista tarjolla oleviin turvatoimiin viruksen leviämisen ehkäisemiseksi. Veturi ansaitsi kiitettävän arvosanan.

Asiakkaat ovat samaa mieltä. 94 % Veturin somekanavissa toteutettuun kyselyyn vastanneista kokee Veturissa asioinnin tällä hetkellä turvalliseksi.

Kerttu, 28, Kouvola: ”Veturin laajat käytävät antavat hyvin mahdollisuuden turvavälien pitämiseen. Me suomalaiset luonnostaankin osaamme antaa tilaa toisillemme. On ollut ilo nähdä, kuinka rutiiniksi käsien desinfiointi sisäänkäynneillä on muuttunut. Vaikka hupireissut ovat vähentyneet, liikumme perheenä, 1 ja 3 -vuotiaiden lastemme kanssa yhdessä. ”

Aurora, 13, Valkeala: ”Käyn suunnilleen kerran viikossa Veturissa, yleensä shoppailemassa jotain. Siellä on turvallista olla, kun käsidesiä löytyy ja huolehdin itse turvaväleistä. Vietän aikaa ehkä vähän vähemmän kerrallaan, teen vaan sovitut asiat enkä jää hengailemaan.”

Carita, 26, Kuusankoski: ”En ole kertaakaan epäröinyt asioida Veturissa, kauppakeskus on aina ollut todella siisti. Oleskelutilojen pöydätkin ovat aina puhtaita ja roskattomia. Veturissa turvavälit on helppo pitää yllä.”

Kysely toteutettiin viikolla 36 Kauppakeskus Veturin Facebook ja Instagram -somekanavissa. Kyselyyn tuli yhteensä 342 vastausta.

Veturin suositut tapahtumat, kuten esimerkiksi joka syksyiset Veturin syntymäpäivät, juhlitaan koronarajoitteiden mahdollistamalla tavalla. Tuhansia ihmisiä liikuttavissa tapahtumissa turvavälien takaaminen on mahdotonta. Markkinointipäällikkö Monica Kuusinen kiittelee asiakkaita luottamuksesta, ja tarkentaa:

– Syksyn lavaohjelmista ja artistivieraista on tullut paljon kyselyjä. Vielä ei kuitenkaan ole oikea aika tämän tyyppisten tapahtumien järjestämiseen. Teemme täällä Veturissa kaikkemme, että henkilökuntamme sekä asiakkaamme voivat kokea olevansa turvassa. Pidetään jatkossakin huolta toisistamme, huomioidaan kanssaihmiset ja pysytään positiivisina kaikesta huolimatta!

Veturi_koronasyksy_2020_jättiscreen_2.jpg

Kauppakeskus Veturi

Veturi_logo_verkkoon_oranssi.jpg